Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-25 05:33

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/laddhybrid-med-imponerande-energieffektivitet/

Motor

Laddhybrid med imponerande energieffektivitet

Bild 1 av 10 Toyota Prius som laddhybrid.
Foto: Jacques Wallner
Bild 2 av 10 Batteripacket har också fått ett värmesystem som i temperaturer under fem grader ser till att cellerna får en behaglig arbetstemperartur. Laddstyrkan har också ökats jämfört med föregångaren till 3,3 kW.
Foto: Jacques Wallner
Bild 3 av 10 Vad ska man då räkna med för elräckvidd om det är vinter och minus tio grader? Toyota uppger att man då får räkna med 10-20 procent kortare sträcka på el.
Foto: Jacques Wallner
Bild 4 av 10 Efter ett tag irriterar man sig också på att instrumenteringen sitter i mitten av bilen så man måste titta snett.
Foto: Jacques Wallner
Bild 5 av 10 Styrningen är diffus och fjädring/stötdämpning har det jobbigt med att ta emot ojämnheterna.
Foto: Jacques Wallner
Bild 6 av 10 Även om bilen är tekniskt komplicerad så krävs det inte så mycket av föraren.
Foto: Jacques Wallner
Bild 7 av 10 Enligt den europeiska körcykeln (Nedc) är räckvidden hela 63 kilometer. Men för att inte göra kunderna besvikna ska bilförsäljarna uppge cirka 50 kilometer.
Foto: Jacques Wallner
Bild 8 av 10 Efter ett tag irriterar man sig också på att instrumenteringen sitter i mitten av bilen så man måste titta snett.
Foto: Jacques Wallner
Bild 9 av 10 Toyota Prius får ej dra släp.
Foto: Jacques Wallner
Bild 10 av 10 Toyota Prius är en laddhybrid.
Foto: Jacques Wallner

Toyota Prius som laddhybrid har fått en räckvidd på enbart el som många förare klarar sig med. Den är också riktigt energieffektiv vid bensindrift.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in