Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-19 09:02

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/laddhybriden-lonar-sig-alltid/

Motor

Laddhybriden ­lönar sig alltid

El eller bensin. Vad lönar sig bäst. Foto: Lasse Swärd

Förr var frågan: Bensin eller diesel? I dag ­ställer vi frågan: När lönar det sig att köpa den laddbara versionen? Svaret överraskar. Kan du ladda, så gör det – det lönar sig alltid.

Hittills har pris och räckvidd hind­rat större genomslag för eldrivna bilar. Men miljöbonus och malusskatt ger laddhybridbilarna den skjuts som behövs för att räkna hem laddkalkylen.

När en liter bensin eller diesel kostar över 16 kronor är det inte svårt att förstå att eldrift lönar sig. Elkostnaden stannar på 2:50 kronor per mil. Det betyder att du sparar tio kronor för varje mil du kör med eldrift i stället för på bensin.

Vi har tittat på de populäraste laddhybriderna som säljs i dag. Alla kan motiveras på ekonomiska grunder när vi jämför dem med de bensindrivna alternativen i modellprogrammet. Det som fordras är att du har möjlighet att ladda bilen i hemmet och att du har en normal körprofil.

Ta den mest sålda laddhybriden som exempel, Mitsubishi Outlander PHEV för 399.900 kronor. Ett till synes högt merpris eftersom den vanliga, bensindrivna versionen kostar 239.900 kronor. Men när vi dragit av 27.000 kronor i miljöbonus och lagt till 22 000 kronor i malusskatt på bensinversionen är skillnaden ”bara” 52.299 kronor. Eftersom eldriften för Outlander PHEV ger en kostnads­fördel på 9:63 kronor per mil har du tjänat in merpriset efter 5.430 mil på el. Hur lång tid det tar beror på din körprofil.

Om du laddar varje natt och kör slut på räckvidden 5,4 mil varje dag tar det två år och nio månader. Eller 1.005 dagar för att uttrycka det mer exakt. Varje dag sparar du en femtiolapp. Kör du bara 2,7 mil per dag tar det dubbelt så lång tid. Och börjar du köra på den traditionella bensinmotorn tar det så klart ännu längre tid.

Oavsett hur många mil du kör ­kommer laddhybriden att vara det ekonomiskt mest fördelaktiga alternativet. Även om du själv inte hinner köra in merpriset kommer nämligen andrahandsvärdet att tala för ladd­hybriden.

Begagnatköparen kommer att ha en stor betalningsvilja för möjligheten att köra billiga elmil och slippa den höga vägskatten som drabbar fossildrivna bilar även efter de förs­ta tre åren.

En Outlander med konventionell bensinmotor kostar enligt dagens regler 1.320 kronor mer i skatt per år efter fyra år och framåt. Skillnaden kommer dessutom att öka när bilarna efter nästa år ska skattas efter koldioxidutsläppen i EU:s nya stränga avgastest som heter WLTP. Då kommer både malusskatten och vägskatten att höjas.

Läs mer: Fem drivmedel som kan utmana elbilen 

Läs mer: Explosion av nya elbilsmodeller 

Läs mer: DN:s artiklar om elbilar

Ämnen i den här artikeln:

Biltrafik
Elbil
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt