Hoppa till innehållet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-04-02 01:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/lasarna-vi-har-ocksa-problem-med-trasiga-baklyktor/

Motor

Läsarna: Vi har också problem med trasiga baklyktor

Madeleine Langlet fick byta baklampor på sin nästan nya Audi.
Madeleine Langlet fick byta baklampor på sin nästan nya Audi. Foto: Patrik Lindgren

Problem med Audis baklyktor verkar vara ett utbrett problem. Flera av våra läsare har hört av sig sedan vi publicerade vår artikel. Här är några av dem.

För två veckor sedan sedan skrev DN om Madeleine Langlet som fick byta baklampor på sin nästan nya Audi A5 för 7.600 kronor för att de inte tålde att tvättas.

Bakljusen är tillverkade av en plast som kallas PMMA, polymetylmetaakrylat. Enligt Audi har plasten goda optiska egenskaper, men en liten nackdel. Den kan gå sönder om man använder fel tvättmedel.

Enligt Audi är PMMA känsligt för ämnen som till exempel aceton, alkohol, klorerat kolväten och syror. Ämnen som kan finnas i till exempel avfettningsmedel.

Men eftersom Audi upplyser om det på ett par rader i instruktionsboken så tar man inte ansvar för spruckna lampglas som läcker in vatten. Responsen på artikeln har varit stor och många läsare har hört av sig och berättat om liknande problem.

En viktig sak oavsett produkt eller underlag är att avfettningen aldrig bör torka in på ytan, aldrig appliceras på en varm yta eller i direkt solsken.

– Att man bör vara försiktig med vilka rengöringsmedel man använder på sin bil är något som var person bör vara medveten om, säger Jonas Wandell, produktansvarig på bilrekondföretaget Mr Cap.

Att man inte ska använda avfettning på bilar och dess plastdetaljer är inget som anses vara normalt eller en vedertagen kunskap.

– Man bör välja produkter som är anpassade för problemet med bilens material. En viktig sak oavsett produkt eller underlag är att avfettningen aldrig bör torka in på ytan, aldrig appliceras på en varm yta eller i direkt solsken, menar Jonas Wandell.

Jonas Wandell och Irene Bernald.
Jonas Wandell och Irene Bernald.

Efter alla reaktioner från läsarna är det uppenbart att många Audi­ägare inte känner till vilka rengörningsmedel som Audi anser ska användas till att tvätta bilarna.

Planerar Audi att ändra informationen eller ändra materialkvaliteten?

– Vi kommer att följa upp detta och se över hur vi kan bli tydligare när det gäller tvättrekommendationerna. Ett generellt tips är att inte låta rengöringsmedel torka in i materialet, till exempel vid stark sol eller vid väldigt varm bil, vilket gäller för de flesta rengöringsmedel och material, säger Irene Bernald, pr- och informationschef på Audi Sverige.

– Likaså är det viktigt att spola av ordentligt så inga avfettnings – eller tvättmedelsrester blir kvar i springorna mellan lykta och kaross. Om man tvättar sin bil ofta kan det vara klokt att vara uppmärksam på detta, fortsätter hon.

● ● ●

Här är några av läsarnas egna berättelser

”På min Audi A6 Avant, 2016, fick jag också byta bakljus. Jag ser tyvärr samma problem på framlyktorna, extra dyra led-strålkastare för cirka 15.000 kronor. Jag vågar inte fråga om det går på någon goodwill då de var förbannade på mig när jag gnällde igenom fritt byte av bakljusen. Troligen tog Toveks Bil i Uddevalla kostnaden för detta då Audi sade att jag inte följt instruktionsbokens tvättanvisningar. Sprickorna börjar runt alla kanter hela vägen runt om, som på bilden i tidningen. Att sälja en bil i Sverige som inte tål avfettning borde vara kriminellt!” 

Roberth Blomberg

 

”Samma sak händer med Audi A4 årsmodell 2008. Jag fick nya bakljus i ett försäkringsärende. De var spruckna av tvättmedel. Något år efteråt började de spricka igen. Kallavfettning är den stora boven.”

Kim Lundberg

 

”Jag tror inte detta är ett Audi-problem utan ett Volkswagen-grupp problem. Vi har på vårt företag cirka 100 bilar där många är Volkswagen Golf kombi. Vi har minst fem-sex bilar där baklyktorna har spruckit. Det bildas kondens och lyktorna går sönder. Bilmetro har undersökt på bilarna men vi får bara svaret att det är antingen avfettning eller spolarvätskan som gjort det. Till saken hör att vi har en egen tvätthall och egen spolarvätskeautomat så vi vet exakt vad alla bilar är tvättade med och det är godkänd miljöavfettning och spolarvätska. Vi tycker alla att det är struntprat. Det är dålig kvalitet på plasten. Vårt företag har köpt in nya lyktor som hittills har hållit. Våra bilar som är drabbade är Volkswagen Golf 2017 och faceliftade Golf av senare årsmodell. Caddy verkar inte vara drabbade.”

Henrik Löf

 

”Bromsljus fungerar inte i fuktigt väder. Jag kan meddela att jag har samma problem på min Audi A6 kombi från 2013. Den varnar att bromsljus höger bak ej fungerar, speciellt efter fuktigt väder. Varningen försvinner när bilen har fått torka ordentligt men hur lätt är det i blöta Sverige utan garage? Audi borde göra något åt detta! Man ska ju kunna hålla bilarna rena utan att behöva vara rädd för dessa problem.”

Maria Harjula

 

”Jag har bytt baklampor på min Audi A4 av 2011 årsmodell. Jag fick bytet som goodwill när bilen var tre år. De har även bytt på min Audi Allroad A4 från 2015 på goodwill när bilen var fyra år. Här har Audi ställt upp fullt ut. Jag har dock servat min bil på samma verkstad under alla år. Man får nog ingen goodwill om man servar bilen på annat ställe än Audi. Noterbart är att de har problem med sina bakljus.” 

Peter Kjellstrand

Ämnen i artikeln

Biltrafik
Audi
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt