Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Alla hållbara alternativ behövs

Det är dags att skifta fokus i debatten. Alltför mycket handlar om vad som väntar runt hörnet, om elbilar med lång räckvidd.

Vad händer med de vanliga bensin- och dieselbilarna? Sju av tio på tio-i-topplistan i Sverige är dieseldrivna. 

I det läget klubbar riksdagen (i veckan) bonus malus, det nya skattesystemet som gör alla dieselbilar till skatteförlorare. Det hjälper inte att tanka med biodiesel, inte ens med HVO100 som är förnybart till 100 procent. Miljöborgarrådet i Stockholm tycker att dieslar är värdelösa och att bilisterna istället kan välja bensin. Den soppen är till 90-95 procent fossil och allt mer av den är gjord av Putins olja.

Bensinbilar släpper ut mer klimatgaser än motsvarande dieslar. Bensin orsakar dubbelt så höga koldioxidutsläpp redan vid raffineringen.

Men vem kan tala om växthusgaser när åsiktskorridoren bara rymmer kväveoxider? Varför överhuvud taget orda om vanliga motorer när de likt tjock- tv:n snart är historia?

Elbilarna kommer att ta över, men det sker plågsamt sakta. År 2025 räknar flera studier med att el- och laddbara bilar tar 25 procent av nyförsäljningen.

Vänd på siffran:  tre av fyra nya bilar som säljs om sju år kommer fortfarande ha kvar förbränningsmotorn som huvuddrivkälla!

Råvaran finns, men inte riskkapitalet. Inte med dagens lapptäcke av regler.

Vad ska de tankas med? Diesel av svenska skogsrester eller bensin av Putins svarta olja? Frågan är provocerande hårdragen, men ytterst handlar den om just det – om det akuta behovet av förnybara drivmedel, om klara spelregler så att företag vågar satsa på gröna bränslen. 

Vi behöver mängder av hållbar biodiesel, ännu mer av syntetisk bensin, kanske gjord av lignin från skogen. Råvaran finns, men inte riskkapitalet. Inte med dagens lapptäcke av regler.

EU ger ingen tröst. Där pågår som bäst strid om nya regler för biodrivmedel. Det är politiskt käbbel om olika råvarors plus och minus ner på molekylnivå där bland annat svensk tallolja hotas.

Hur svårt kan det vara att inse att alla alternativ behövs i den långa omställningen?

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.