Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-20 12:55

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/lasse-sward-batteribilen-kommer-att-fa-allt-battre-forutsattningar/

Motor

Lasse Swärd: Batteribilen kommer att få allt bättre förutsättningar

En färsk tysk forskarstudie visar att batteridrivna elbilar inte med automatik ger lägre utsläpp av koldioxid. DN:s Lasse Swärd förklarar slutsatserna i rapporten.

Rätta artikel

En jämförelse mellan en eldriven Tesla Model 3 och en dieseldriven Mercedes C220 visar att utsläppen från Teslan blir högre eller betydligt högre när man räknar in hur elen framställs i Tyskland och alla de indirekta utsläpp som batteritillverkningen orsakar.

Den tyska energimixen gör att utsläppen från Teslan i bästa fall är något högre än från dieselbilen, i andra fall högre eller betydligt högre särskilt om elen kommer från kolkraft.

Studien från Ifo Institute i München är gjord av Christoph Buchal, professor i fysik vid Kölns universitet, Hans-Dieter Karl, energiexpert vid Ifo och Hans-Werner Sinn, tidigare chef för Ifo och professor emeritus vid Ludwig-Maximilians universitetet i München. 

De menar att en mer hållbar väg är att satsa på naturgas i förbränningsmotorer för att sedan gå över till biogas och vätgas.

Är slutsatserna förvånande?

– Nej, det är väl känt att tillverkningen av batterier till elbilar kräver stora mängder energi. Lägger man samman gruvbrytning, anrikning och förädling blir det betydande mängder indirekta utsläpp av växthusgaser.

Men det krävs väl energi också för att tillverka vanliga bensin- och dieselbilar?

– Ja, men inte alls lika mycket som elbilsbatterier. Det betyder att elbilen som ny i bilhallen har en betydande koldioxidskuld i bagaget jämfört med en bensin- eller dieselbil. Hur stor den blir beror på en rad faktorer, inte minst hur elmixen ser ut i det land där battericellerna tillverkas.

– De tyska forskarna har tagit genomsnittliga värden för batteritillverkningen och sedan räknar på den tyska elmixen, som i dagsläget har en hög andel brun- och stenkol. Då blir utsläppen väldigt höga för Tesla och andra batteribilar.

Hur blir det om man räknar på svensk elmix, som domineras av vattenkraft och kärnkraft?

– Då blir utsläppen nära noll om man enbart tittar på körningen av bilen. Elbilen vinner direkt här, till skillnad från i Tyskland.  Väger man in batteritillverkningen tar det något eller några år av körning innan elbilen kommer i kapp och förbi dieselbilen.

– Ännu bättre blir det om även battericellerna, som är så energikrävande att framställa, byggs i Sverige. Då kommer elbilen i ett helt annat utgångsläge.

Vilka slutsatser ska man dra av den tyska studien? Lurar vi oss själva med att satsa på elbilar?

– Nej, studien gäller tyska förutsättningar i dag. Underlaget för att räkna fram utsläppen från batteritillverkningen visar på stor spridning. Nya batterifabriker, som den i Skellefteå, kommer att ge helt andra ingångsvärden. Andelen förnybart i kraftproduktionen ökar i världen. Batterierna utvecklas. Sammantaget kommer det att ge batteribilen allt bättre förutsättningar.  

– Elbilen har också andra fördelar som noll lokala utsläpp och lägre buller. Den är upp till fyra gånger mer energieffektiv än bensinbilen. Den går att tanka med lokalt framställd energi. Den bryter oljeberoendet.

– Att frysa en bild av dagens förutsättning riskerar att leda fel. Ser man eldriften i ett långt perspektiv och lägger till återvinning av uttjänta batterier och möjligheten att ge batterierna ett andra liv för energilagring, ja då förbättras kalkylen än mer.

Men forskarna vill ju hellre satsa på gas?

– Ja de lyfter fram naturgas som bryggan till en framtid med grön metan och vätgas. Redan med fossil naturgas blir utsläppen väsentligt lägre än med diesel, konstaterar de.

– Vätgasspåret är mycket intressant som alternativ, eller snarare som komplement till batteridrift. Eldrift med bränsleceller och vätgas är en teknik som bland annat Toyota tror mycket på. Fördelen är att bilen kan tankas på bara 3–4 minuter och räckvidden är 40-50 mil. Till nackdelarna hör att infrastrukturen inte är utbyggd och att verkningsgraden är lägre än med batteridrift.

– Göteborgsföretaget Powercell, som utvecklar och tillverkar bränslecellsstatckar, har i dagarna tecknat kontrakt med tyska Bosch om ett utvecklings- och licensavtal värt drygt en halv miljard kronor. Bosch, som är världens största underleverantör till fordonsindustrin, ser en stor marknad växa fram för vätgasdrift, särskilt för tunga transporter.

Läs även: Bästa tipsen för den som ska köpa begagnad elbil