Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Bilindustrins dolda intresse av att skynda långsamt med elbilar

EU-parlamentets omröstning i veckan om tuffare utsläppskrav på bilar sätter enorm press på tillverkarna.

Parlamentet vill se 40 procents minskning av koldioxidutsläppen till år 2030 jämfört 2021. EU-kommissionen hade tidigare föreslagit 30 procent.

– Orealistiskt, ett hot mot hela industrin, svarade biltillverkarna på salongen i Paris.

Vad är problemet? Alla visar ju upp elbilar?

Det räcker inte med de rullar av bandet. Det måste finnas köpare. Utan saftiga subventioner är de lätträknade – andelen elbilar av nybilsförsäljningen i Europa låg i fjol kvar på en (!) procent.

Bilarna måste kunna laddas, helst ultrasnabbt. Vilka ska betala för utbyggnaden, för driften och för betalningssystemet?

Vilka ska leverera den enorma mängd batterier som krävs när bristen är kritisk redan i dag?  Hur ska en förnybar elförsörjning säkras, särskilt i länder som i dag har hög andel ful-el i produktionen? 

Det är bra att parlamentet sätter tuffa mål, men hur ska biltillverkarna lyckas om övriga aktörer inte går i takt? 

Inte blir det lättare när parlamentet väljer att räkna bort biodrivmedel. Bilar som kan tankas med den gröna dieseln HVO100 får inga avdrag, inte heller E85-bilar.

Lägg till att parlamentet vill se tester av bränsleförbrukning  i verklig trafik senast 2023 och uppförsbacken blir ännu brantare. 

Man ska dock vara medveten om att industrin har ett dolt intresse av att skynda långsamt. De har blytunga miljardinvesteringar att skydda i fabriker som gör förbränningsmotorer och växellådor och annat som hör till dagens avgasbilar. De har återförsäljare med verkstäder att hålla under armarna. Hur ska de tjäna pengar på elbilar som knappt behöver någon service?

Den stora frågan är hur Volvo Cars och andra ska klara lönsamheten på sikt om andra aktörer levererar så värdetunga delar som batterier och elmotorer? 

Vad blir då kvar av kärnaffären? 

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.