Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Bra tänkt med pumpråd men risk att det blir utan värde

Den 1 januari 2020 blir det lättare att välja rätt bränsle vid macken.  Då blir det obligatoriskt med information om bränslets innehåll, ursprung och klimatprestanda. 

Det kan bli i form av färgdekaler vid pumphandtaget av samma typ vi i dag har på vitvaror.

Det låter bra. Med tydlig märkning kan man välja bort de sämsta alternativen, typ fulbensin gjord av Putins olja. 

I praktiken är dock svårigheterna betydande. Risken är att det blir dekaler i stort sett utan värde. 

Reduktionsplikten som infördes den 1 juli, också den en god tanke, kan vattna ur informationsvärdet ännu mer eftersom bolagen sannolikt inte kommer att lägga sig över pliktens kravnivå. 

Det innebär att dieselns och bensinens klimatprestanda hamnar på samma nivå, oavsett bolag och pump.

Att på dekalen även ange andelen förnybart i procent säger inget om bränslets klimatprestanda. En hög andel låter bra, men med effektiva råvaror behövs mindre i volym för att klara en given reduktion av växthusgaser. 

Uppgifterna på dekalen blir både gamla och generella. De speglar ett genomsnitt av föregående års leveranser och försäljning av drivmedel för respektive bolag.

I verkligheten möter bilisten som tankar både regionala skillnader och säsongsvariationer när det gäller andelen förnybart.

Slutligen kan bilisten vid pumpen knappast göra några breda bränsleval eftersom det låstes redan vid val av bil; diesel funkar inte i en bensinbil och tvärtom.

Tanken är som sagt god, men det blir en minst sagt knepig uppgift för 

Energimyndigheten att ta fram riktlinjer hur informationen ska utformas. 

Drivmedelsbolagen välkomnar ökad öppenhet, men menar att informationen istället kan ges på respektive bolags hemsida. 

Det är lätt att förstå deras invändningar, men konsumentnyttan av hemsidor blir också begränsad. Förvisso ständigt uppdaterad och med mer djup, men hur många privatbilister går in där för att göra ett aktivt bränsleval?

I bästa fall får dekalerna en styrande effekt på sikt. Bränslebolag som lägger sig över reduktionsplikten kan bli mer attraktiva för transportköpare att sluta bränsleavtal med.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.