Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Därför klarar bilarna inte utsläppsmålen

Other: Lasse Swärd

Utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken sjunker inte i tillräcklig takt för att klara miljömålen till år 2030.

Det visar en färsk studie från Trafikverket. 

Visserligen sjönk utsläppen med två procent i fjol, jämfört med 2016, men det räcker inte. Den årliga minskningen måste pressas till åtta procent. Annars klarar vi inte riksdagens beslutade mål om en 70-procentig nedgång till år 2030 jämfört med 2010. Det är slutsatsen.

En närmare titt i siffrorna visar att nya bilar med bensin- och dieselmotorer inte längre blev bränslesnålare i fjol. Tvärtom, törsten ökade med två respektive en procent. Förnybara drivmedel och en växande andel elbilar och laddhybrider motverkade. 

Andelen biodrivmedel, främst HVO, växte från 19 till 21 procent. Se mer här.

Men mer gröna bränslen är inte nog, inte heller att fler åker buss och t-bana, att mer gods går på järnväg och att vi köper fler elbilar. Vi måste drastiskt ändra våra körvanor för att klara målgången 2030! Vi måste köra mindre, mycket mindre är budskapet!

Här ett par siffror för att ge perspektiv på vad som krävs:

Sedan 1990 har bil- och den tunga lastbilstrafiken ökat med 22 procent respektive 37 procent. Utan ytterligare åtgärder fortsätter ökningen – med 18 procent för bilarna och med 28 procent för lastbilarna till 2030.

Trafikverkets analys är att biltrafiken måste m i n s k a med 10-20 procent och lastbilstrafiken frysas på 2014 års nivå.

Hur ska det gå till? Hur ska hela landet, med en befolkning som stadigt växer och som handlar mer och mer på nätet (som ökar transporterna) kunna leva - med mindre mobilitet? 

Var finns de kollektiva alternativen utanför storstäderna?

Hur ska vi få ihop ekvationen när det säljs nya bilar som aldrig förr samtidigt som osund skattekonkurrens från Danmark och Finland hotar tillgången till hållbara biodrivmedel?

Lägg till en panikdriven flykt från energieffektiva dieslar till törstigare bensinbilar och målet blir än mer avlägset.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.