Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-19 09:27

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/lasse-sward-detta-blev-veckans-mest-spannande-nyhet/

Motor

Lasse Swärd: Detta blev veckans mest spännande nyhet

Veckans mest upplyftande nyhet kom redan tidigt på måndagen: Powercell i Göteborg skakar hand med tyska Bosch om ett samarbetsavtal värt över en halv miljard kronor.

Rätta artikel

Bosch är världens största leverantör till fordonsindustrin. Powercell är ett bolag i Göteborg med ett 30-tal anställda. Det bildades genom en avknoppning från Volvokoncernen 2008. 

Inriktningen är utveckling och tillverkning av bränslecellsstackar för stationära och mobila användningsområden.

Bränsleceller som matas med vätgas och syre ger elektricitet för att driva elfordon. 

Lite förenklat - och lite elakt - kan man säga det handlar om eldrift 2.0. En batteridriven elbil kräver stora och tunga batterier som måste laddas med sladd i timmar. En vätgasdriven elbil tankas på några minuter. 

Avtalet som parterna träffat innebär gemensam utveckling av bränslecellsstacken S3 och en licens som ger Bosch rätt att tillverka och sälja S3 för användning i personbilar, lastbilar och bussar.

Bosch betalar Powercell motsvarande 530 miljoner kronor i ett engångsbelopp för licensen plus en royalty för varje såld produkt. Avtalet är en enorm framgång för Powercell. Aktien rusade på beskedet och nådde all-time-high.

Bosch räknar med att börja tillverka och lansera den uppdaterade S3 senast år 2022. 

Bosch ser i likhet med exempelvis Toyota en stor potential i bränsleceller, särskilt i tunga fordon. Bosch räknar med att omkring 20 procent av elfordonen år 2030 har bränsleceller.

Sverige får därmed två företag som är med och elektrifierar transportsektorn. Bränsleceller i väster och batterier i norr. I Skellefteå förbereder Northvolt en jätteanläggning, som fullt utbyggd får en battericellkapacitet på 32 GWh, motsvarande flera hundra tusen elbilar.

Tänk om vi också får fart på framställning av biogas, etanol, HVO och metanol. Då ställer vi om även för avgasbilarna – och bryter en gång för alla oljeberoendet.

Läs även: Powercell tokrusar efter order