Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Elbilens smekmånad är över

Hur länge till ska elbilen få åka gräddfil?

Oavsett storlek, vikt eller hur kraftfullt batteri den har släpper den inte ut några avgaser. Ingen koldioxid, inga kväveoxider, inga kolväten, inga partiklar. Ingenting. 

Elbilen klassas som utsläppsfri eftersom den saknar avgasrör.

Det är hög tid för ansvariga myndigheter att avsluta den långa gröna smekmånaden. 

Elbilens styrka är att den inte ger några lokala utsläpp. Men de indirekta utsläppen är desto större eftersom det går åt enorma mängder energi när batterierna tillverkas. Utsläppen följer närmast linjärt storleken på batteriet, enligt IVL:s uppmärksammade studieöversikt i våras. 

Lägg till gruvbrytning, bearbetning och transporter av råvaror. Det går åt betydande mängder metaller som litium, kobolt och koppar för  ett enda batteri. Mer än hälften av världens kobolt (enligt SGU) bryts i DRC, Den demokratiska republiken Kongo, ofta under fruktansvärda arbetsförhållanden.

Inget av detta påverkar bedömningen. Den börjar och slutar när batteriet monteras in i elbilen. Det spelar ingen roll hur bilen sedan används, om den tankas med förnybar el eller fossil ful-el. Den förblir en nollutsläppsbil.

För vanliga bilar och flytande bränslen gäller andra regler. Bensin- och dieselbilar bedöms utifrån hur mycket koldioxid de släpper ut under körning. Utvinning, raffinering och transporter av råoljan svarar för en förhållandevis liten del av de totala utsläppen och räknas inte in.

Förnybara drivmedel som etanol och HVO värderas längre bak i kedjan, innan de tankas i bilen. Fokus ligger på klimatprestanda utifrån råvara och framställning. Syftet är att styra mot råvaror som inte konkurrerar med livsmedel eller leder till skövling av regnskogar. 

Varför inte se elbilen på motsvarande sätt - att räkna på batteriets storlek, totala klimatpåverkan och bilens energiförbrukning? Varför inte sätta gränsvärden för skattefrihet och en tydlig märkning, som av vitvaror, så bilköparna väljer de mest energismarta alternativen?

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.