Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Extra genant eftersom det gäller prestigemärket Mercedes

Misstänkt dieselfusk kastar skugga över prestigemärket Mercedes-Benz annars så lysande stjärna.
Misstänkt dieselfusk kastar skugga över prestigemärket Mercedes-Benz annars så lysande stjärna. Foto: Anders Wiklund/TT

DN:s Lasse Swärd svarar på tre frågor om de senaste förvecklingarna i dieselskandalerna.

Daimler tvingas återkalla 774.000 dieselfordon i Europa. Hur illa är det?

Det kan knappast bli värre för biltillverkarna i Europa, som i så hög grad är beroende av dieslar. Det gäller särskilt de tyska tillverkarna, men även Volvo cars har en mycket hög andel dieslar i sin försäljning i Europa.

Nu är det extra genant eftersom det gäller Daimler och prestigemärket Mercedes med sin höga svansföring. Och till det ska läggas att initiativet inte kommer från företaget, utan från en alltmer irriterad regering i Berlin som tvingar fram ett omedelbart återkallande av fordonen, däribland suven GLC och sedanen C-klass.

Gäller det fusk igen?

Ja, det verkar så. Regeringen talar om en ”omedelbar återkallelse på grund av förbjudna avstängningsanordningar”. Daimler förnekar anklagelserna.

Samma dag som Daimler tvingas offentliggöra detta gör utredare i München husrannsakan hos två toppar inom Audi, däribland självaste Audichefen Rupert Stadler. Därmed har utredningen kring dieselskandalen inom Volkswagen nått ända upp till styrelsen i koncernens mest lönsamma bolag, Audi.

Måndagens raid har föregåtts av en rad tillslag vid huvudkontoret i Ingolstadt och fabriken i Neckarsulm.

Vad betyder det här för dieselns framtid?

De som trodde att Volkswagenskandalen var ett lika obegripligt som häpnadsväckande undantag har uppenbarligen haft fel i sina antaganden.

Efter de senaste händelserna kan tillverkarna knappast förvänta sig någon som helst trovärdighet när det gäller utsläpp och avgasrening från dieslar i personbilar (reningen i tunga dieseldrivna fordon håller en helt annan klass).

Nyligen kom en ny rapport från miljöorganisationen ICCT som bekräftade vad andra studier visat, nämligen att även dieslar med den högsta avgasnormen Euro 6 i verklig trafik släpper ut betydligt mer hälsovådliga och miljöskadliga kväveoxider än vad lagkraven anger.

Fler tillverkare kommer att följa Volvos exempel.

Det går att mer effektivt rena personbilsdieslarna, men det kräver avancerade tillsatser som driver upp kostnaderna. Den senaste skärpningen i avgasreglerna i EU började gälla i september i fjol. Nya dieslar som godkänts efter det har denna typ av rening, men huruvida de klarar gränsvärdena i verklig trafik återstår att se. 

Volvo cars har mot bakgrund av detta, och kommande skärpningar som gör det ännu dyrare att klara lagkraven, beslutat att på sikt fasa ut dieslar ur sitt program. Den nuvarande dieselgenerationen får ingen efterträdare. Volvo satsar istället på att kombinera bensinmotorer med så kallad mildhybrid, ett system med 48 volt och med en mer kraftfull startmotor/generator. 

Fler tillverkare kommer att följa Volvos exempel. Dieseln är mer energieffektiv än bensinmotorn, men svårare att rena. Med hjälp av mildhybrid i en bensinbil når man dieselns låga energiförbrukning till lägre kostnad. Nästa steg för Volvo cars och andra tillverkare är laddbara hybrider och rena elbilar med batteri eller bränsleceller och vätgas.

Det är ännu oklart om bilar i Sverige omfattas av återkallelsen, skriver Matthias Brock på Mercedes informationsavdelning i Stuttgart i mejl till DN.

Läs mer:

774.000 dieseldrivna Mercedesbilar återkallas

Dieselskandalen växer – razzia mot Audi-chefens hem

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.