Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-18 22:11

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/lasse-sward-for-sent-ska-avgassyndarna-vakna/

Motor

Lasse Swärd: För sent ska avgassyndarna vakna

Biltillverkarna ser äntligen ut att ha lyckats rena avgaserna i dieslar.  Nu är utsläppen låga också i verklig trafik och inte som tidigare, bara i labbet.

Lasse Swärd
Rätta artikel

Enligt fältprov med 270 nya dieslar i den strängaste avgasnormen Euro 6d-temp hamnade alla under gällande krav för kväveoxider. De flesta klarade även de striktare krav som fasas in 2020, enligt branschföreningen Acea i Bryssel.

Den tyska bilistorganisationen Adac har kommit till liknande resultat. De fann att bilar i Euro 6d-temp släppte ut 85 procent mindre kväveoxider än bilar i Euro 5. 

Problemet är äldre dieslar. De spyr ut kväveoxider långt över gällande lagkrav i verklig trafik. Reningen har varit under all kritik ända fram till Euro 6.

Nu har tillverkarna - äntligen – byggt in teknik som gör dieslarna rumsrena även på vägarna. 

En dieselbil drar mindre bränsle än motsvarade bensinbil. Det betyder lägre utsläpp av klimatgaser. Tankar man med den helt förnybara dieseln HVO100 sänks utsläppen av fossil koldioxid med uppemot 90 procent. 

 Men frågan är om inte nyheten från Acea kommer för sent?

Vilka ska våga köpa dessa renade dieselbilar? Försäljningen faller brant i Europa till förmån för bensinbilar,

Fusket inom VW och avslöjanden om hur skandalöst dåligt reningen fungerat i äldre dieslar har skrämt bort många kunder och sänkt förtroendet för branschen i miljöfrågor.

Flera biltillverkares beslut att avveckla dieslar, som Volvo Cars, har förstärkt den negativa bilden, liksom politiska utspel om miljözoner. Att zonerna endast omfattar äldre dieselbilar – inte nya – har drunknat i larmen.

Diesel har blivit synonymt med ett enda stort fossilt och hälsoskadligt miljöbedrägeri, en fullt begriplig reaktion. 

Men tyvärr skymmer den sikten för följderna av att vi stället väljer bensinbilar – ökade utsläpp av koldioxid. Kurvan från nya bilar började vända uppåt redan i fjol i EU.

Läs även: Tuff debatt om dieselmotorerna