Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-15 13:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/lasse-sward-hejda-utflodet-av-laddbara-bilar/

Motor

Lasse Swärd: Hejda utflödet av laddbara bilar

Efter kort tid i Sverige säljs många elbilar på export.
Efter kort tid i Sverige säljs många elbilar på export. Foto: Lasse Swärd

Hur länge ska vi skattesubventionera den norska elbilsmarknaden?

Laddhybrider och elbilar försvinner ut ur landet i alarmerande takt. 

Lasse Swärd
Rätta artikel

Först var det mest gasbilar som exporterades, sedan laddhybrider och nu också rena elbilar. Många körs över gränsen till Norge där köparna lockar med extra feta bud. 

Förklaringen är att där finns morötter som gör laddbara bilar attraktiva – även som begagnade. 

Så är det inte i Sverige. Här gynnas bara förstagångsköparen med en bonus plus nedsatt förmånsvärde. När leasingtiden går ut försvinner många av bilarna.

DN berättade i veckan hur företag köper och säljer även nya eller nästan nya laddbara bilar.  Drygt 1.500 stycken av fordonsår 2017 och 2018 har exporterats hittills i år – efter att ägarna fått premier på 39 miljoner kronor.

Då ska man komma ihåg att det råder brist på laddbara bilar i Sverige – VW kan inte leverera i år, inte heller Volvo.

Med ökat utflöde och minskat inflöde riskerar den laddbara flottan av miljöbilar att växa i långsammare takt, i värsta fall stanna av eller minska. Hur ska vi då nå klimatmålen till år 2030?

Hur ska energibolag och andra aktörer motiveras att bygga fler laddplatser när kurvorna pekar så fel?

Hur ska privatkunden lockas byta sin avgasbil till en elbil när urvalet är närmast obefintligt?

Premierna som hittills betalats ut är kopplade till det förra systemet med supermiljöbilar. Inga utbetalningar har ännu gjorts i det nya systemet Bonus malus. I det finns en tidsgräns på sex månader, men om det får någon effekt återstår att se.

Den svaga svenska kronan, som gör det extra förmånligt för norrmännen, är svårare att komma åt, men stöden borde gå att skruva på.

Det måste bli lockande att köpa en laddbar bil även som begagnad. 

Fritt fram i bussfiler kanske, subventionerad boendeparkering, halverad trängselskatt, frikort till miljözoner? 

Jag vet inte vad som skulle fungera bäst, men något måste göras.