Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-04-26 16:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/lasse-sward-hur-lange-ska-volvo-cars-sta-i-skamvran/

Motor

Lasse Swärd: Hur länge ska Volvo Cars stå i skamvrån?

Det går åt fel håll för Volvo Cars. Det kan låta motsägelsefullt när omsättning, vinst och antal sålda bilar aldrig varit högre.

Men det har skett till priset av ökade utsläpp av växthusgasen koldioxid.

Rätta artikel

I tider när klimatklockan tickar mot fem i tolv redovisar konsultbolaget Jato sin årliga undersökning av genomsnittliga utsläpp från nya bilar i Europa.

Av listan som rangordnar 20 tillverkare blinkar ett märke i sotsvart kol: Volvo! Plats 18! Genomsnittliga utsläpp: 130 gram koldioxid/km. Året före var siffran 124,3 gram/km.

En ökning till 130 gram/km ska jämföras med EU:s kommande lagkrav på 95 gram/km i genomsnitt. Det fasas in redan nästa år. Tillverkare som inte når dit får saftiga böter.

Hur ska Volvo klara det när kunderna föredrar väljer suvar och skiftar från diesel till bensin? Det går visserligen att byta till laddhybrid för den som har råd, men väntetiden är väldigt lång. Och utsläppen höga jämfört med många andra laddhybrider. Volvo har valt att sätta in tekniken i de starkaste och mest exklusiva versionerna.

Att utsläppen ökar rimmar illa med den gröna bild som företaget så gärna målar upp av sig självt. Så sent som 2017 var beskedet att Volvo ska ta täten i elektrifieringen med avstamp i år.

Det är nog så illa med Volvo i bottenskiktet. Än värre blir det när man ser på hela listan. Av 20 tillverkare kör endast fem i rätt riktning. 

Toyota ligger i topp med 99,9 gram/km, en nedgång med 1,4 gram från 2017.

Placeringen ger stöd för Toyotas strategi att inte stoppa in dyr laddteknik i ett begränsat antal bilar, utan fokusera på vanlig hybridteknik och erbjuda den i så många modeller som möjligt.  

Tänk om Toyota tänker klokare även om eldriften: att vätgas och bränsleceller i många fall är att föredra framför batteridrift.

Sverige har särskild anledning att fundera på det med tanke på det ynka lilla antal vätgasmackar som finns i landet: fyra stycken!

Läs också: Volvo Cars har bland de högsta utsläppen i Europa för nya bilar