Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Inte alls givet med miljözoner

Behövs miljözoner i Stockholm?

I fjol föll utsläppen av kvävedioxid till rekordlåga nivåer på flera mätplatser, enligt årsrapport Luften i Stockholm 2017.

Knappt hade rapporten hunnit publiceras förrän trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) twittrade mig att det är för tidigt att dra några långtgående slutsatser.

Det är ju självklart. En svala gör ingen sommar.

Men hans nervositet över hur rapporten i stort ska uppfattas är förståelig. Bara dagar tidigare hade han på twitter beskrivit luften i Stockholm som ”usel”.

Jag pratade med förvaltningsdirektör Gunnar Söderholm om innehållet och frågade honom om luften i Stockholm någonsin varit bättre än nu.

– Ja, det ska vara på 1700-talet då, svarade han halvt på skämt, halvt på allvar. 

– Faktum är att vi har bra luft i Stockholm, jämfört med 1960-talet är den 100 gånger renare.

Betyder det att vi kan skrota planerna på miljözoner? Nej, det är tidigt att säga, svarar Gunnar Söderholm. 

Positivt är att kurvorna pekat nedåt även sett över en längre tid. Sedan år 2000 har årsmedelvärdet för kvävedioxid fallit med drygt 30 procent på Hornsgatan och med 26 procent på Sveavägen.

Gynnsamt väder hjälpte till att trycka ned 2017 års siffror extra mycket. Vad som talar för att det fortsätter nedåt i lite brantare takt är att bilparken förnyas med fler supermiljöbilar, att lastbilarna blir allt renare och att nya dieslar – äntligen – får effektiv rening av kväveoxider. 

Lägger man till miljözoner får denna automatiska omställning en extra skjuts. Det är skillnaden.

Men priset är högt, kanske orimligt högt. 

Miljözoner påverkar tiotusentals människor direkt och indirekt. Kostnaderna för att byta till renare bilar stiger till miljardtals kronor, beroende på hur stora zonerna blir.

Kärnfrågan blir därför: står miljönyttan i proportion till kostnaderna när vi redan har så förhållandevis ren luft? 

Jag pratade med stadsbyggnadsrådet Jan Valeskog (S). Han gav ett klart och hedervärt svar:

– Det har förekommit en rad tvärsäkra politiska uttalanden i den här frågan. Vi vill ha fakta, ett ordentligt underlag med fakta innan vi kan ta beslut om miljözoner.

Läs även: En halv miljon bilar portas i miljözonerna

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.