Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-16 08:41

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/lasse-sward-jag-vill-forhandslyssna-pa-2030-ars-klimatdebatt/

Motor

Lasse Swärd: Jag vill förhandslyssna på 2030 års klimatdebatt

Det är inte alls givet att de tyska biltillverkarna ligger i topp om tio år. Chansen till det är bara 50 procent. 

Lasse Swärd
Rätta artikel

Det sade Volkswagenchefen Herbert Diess i veckan på en konferens i Wolfsburg.

Han påminde om vad som kan hända när en gång mäktiga företag börjar vackla. Se bara på Detroit, Turin och Oxford-Cowley, sade han.

Utmaningen för de tyska tillverkarna är att tjäna tillräckligt med pengar på vanliga avgasbilar för att klara omställningen till elbilar. Till det kommer teknik för uppkopplade och självkörande bilar och att hantera följderna av Brexit och hotande handelskrig mellan supermakterna.

Det är mot den bakgrunden VW-chefen vill att man ska se kraven från EU om 35-40-procentiga sänkningar av utsläppen till 2030.  Hundratusentals jobb kan slås ut i förtid med för tuffa krav, varnade han.

Utspelet råkade komma samtidigt som Audi - finbilsmärket i koncernen och som drar in de höga vinsterna - accepterar böter på omkring nio miljarder kronor för avgasfusk. 

Högste Audichefen Rupert Stadler har suttit häktad sedan i juni. Han fick nyligen sparken för att med full kraft kunna ägna sig åt den kommande rättegången.

Tidigare i somras godkände VW avgasböter på omkring tio miljarder kronor. 

Hårdare utsläppskrav och hotande förbud för att köra i storstäder tvingas världens tillverkare att elektrifiera; något annat alternativ finns inte. EU:s kommande krav på extra låga genomsnittliga utsläpp 2030 driver fram en allt högre andel elbilar. 

Hur allt ska samordnas talas det mindre om. 

Jag skulle gärna vilja förhandslyssna på klimatdebatten år 2030 om hur vi hanterade råvarorna till batterierna, de höga indirekta utsläppen som den energikrävande tillverkningen orsakar, bristerna i laddinfrastrukturen och brunkolet i elförsörjningen.

Klarade vi alla dessa utmaningar på så kort tid eller tvingade vi fram en industrikollaps?

Läs mer: Så mycket dyrare blir det med en törstigare bil