Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Miljöpartiets vision är inte realistisk

Miljöpartiet vill få bort fossila bränslen i Sverige senast 2030. DN:s Lasse Swärd svarar på tre frågor om saken.

Är det en realistisk vision?

1

Nej, Miljöpartiets vision är inte realistisk. Det blir tufft nog att klara riksdagens mål om 70 procents reduktion av växthusgaser från inrikes transporter till 2030.

Det är klart att man kan ha en vision, ett mål att sträva mot, men att sätta stopp för fossila drivmedel redan 2030 kommer inte att gå. Det finns inte tillräckligt med biodrivmedel för att ersätta all bensin och diesel. Det råder brist på förnybar HVO-diesel redan i dag. Endast små mängder motsvarande HVO-bensin framställs.

Bristen på biodrivmedel ser inte ut att lindras, snarare tvärtom. Detta som en följd av att EU begränsar vissa råvaror samtidigt som hela EU får reduktionsregler som säger att utsläppen av växthusgaser från trafiken måste minska. Än värre blir det om också andra transportslag som exempelvis flyget ska ha biodrivmedel.

Det säljs rekordmånga nya bilar, men alltför få elbilar, och bilar lever i snitt omkring 17 år. Då är vi framme vid 2035 – långt förbi Miljöpartiets stoppdatum för fossila bränslen. 

Få bolag vågar investera i biodrivmedelsproduktion i dag eftersom spelreglerna kring skatter och råvaror är så osäkra och kortsiktiga. Tiden från beslut till full produktion är dessutom lång, mycket lång. 

Hur ligger bilindustrin till?

2

Det är inte där problemet ligger. Redan dagens dieslar kan köras på 100 procent förnybart bränsle, HVO100. För bensin är det dock knepigare rent kemiskt att nå 100 procent förnybart. I dag ligger den gröna andelen på vissa stationer på upp till 16 procent.

Det innebär att bensinbilarna även i fortsättningen kommer att vara beroende av en viss andel fossil bensin, åtminstone som läget ser ut i dag. 

Biltillverkarna erbjuder även bilar anpassade för fordonsgas, vätgas och höginblandad etanol.

Hur ska man tänka om man ska köpa bil de närmaste åren? Finns det risk att regler ändras flera gånger?

3

DN Motor har ett gyllene råd: Välj en så energieffektiv bil som möjligt, oavsett vad den drivs med. När det gäller fråga om risk för att politikerna ändrar spelreglerna så är svaret: Att reglerna ändras är det enda som är säkert!

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.