Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Nu kommer motsvarande bilar som Tesla på löpande band från konkurrenterna

Biltillverkaren Tesla redovisar den största förlusten hittills för ett kvartal. DN Motors reporter Lasse Swärd svarar på fyra frågor om resultatet.

1. Hur ska man se på förlusten? Var den värre än väntat?

Ja, den motsvarade drygt 6 miljarder kronor och var den rödaste kvartalsrapporten hittills i företagets 15-åriga historia. Förlusten blev 4,19 dollar per aktie, men rensar man för extraordinärt blev resultatet 3,35 dollar per aktie. Wall Street räknade med 3,54 dollar. Omsättningen steg mer än väntat. 

 2. Har Tesla det värsta bakom sig nu när produktionen av Model 3 ökar?

Ja, det kan man säga är kärnan i Teslachefen Elon Musks budskap. Mot slutet av perioden var produktionen av Model 3 uppe i 2.270 bilar i veckan. Tre veckor i rad har den legat över 2.000 bilar, vilket tyder på att Tesla äntligen börjar få ordning på produktionsbekymren i fabriken i Fremont i Kalifornien.

Tesla räknar med att i senare kvartal nå upp till 5.000 bilar i veckan och på en sådan nivå börja Tesla visa positivt kassaflöde, enligt företaget. Nästa mål är dubbel takt, 10.000 bilar i veckan och därmed hög intjäning.

3. Hur blir trycket mot Tesla när konkurrenternas motsvarigheter kommer det närmaste åren?

Ja, det är kärnfrågan. Fram till nu har Tesla fått köra solo på en liten nisch av marknaden med dyra elbilar med lång räckvidd. Men nu kommer motsvarande bilar på löpande band från konkurrenter som har betydligt större erfarenhet än Tesla av storskalig produktion. Jaguar i-type, som redan börjat säljas och Audis suv e-tron, som nu kan förbeställas, är bara ett par exempel. 

4. Kan Tesla klara den anstormningen?

Det återstår att se. Tesla har en mycket stor skara trogna entusiaster. Orderstocken ligger på närmare en halv miljon bilar. Även om Model S och Model X börjar bli till åren jämfört med konkurrenternas nyheter, ja även Model 3 är redan ett par år gammal sedan den visades, har Tesla något som konkurrenterna ännu inte har – ett eget nät av superladdare längs de stora vägarna.

Konkurrenterna har inte löst det problemet, som faktiskt är helt centralt för att lyckas övertyga kunderna att överge sina konventionella bilar. Olika samarbeten har ingåtts mellan tillverkare och med energibolag och visst ger det fler stolpar, men ännu är de inte i närheten av Teslas genomtänkta upplägg.

Även Tesla utvecklar nya modeller. Näst i tur står Model Y, en mindre suv som är planerad att komma 2020.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.