Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Så blir effekterna av ett dieselförbud

Other: Martin Meissner/AP

DN:s motorreporter Lasse Swärd svarar på fyra frågor om det tyska förslaget att förbjuda dieseltrafik i flera storstäder.

Vad betyder domen för bilindustrin?

1

Ett svårt bakslag för tillverkarna! De hade hoppats att andra åtgärder, som bonus till den som byter in sin gamla diesel mot en ny och återkallelse av drygt fem miljoner bilar för uppdatering av mjukvaran skulle räcka.

Beslutet gäller Stuttgart och Düsseldorf, men väntas öppna för motsvarande förbud i andra stora städer med luftkvalitetsproblem i Tyskland.

Vilka bilar berörs?

2

Förbudet omfattar dieslar i avgasnormen 5 och bakåt. Bilar med nuvarande avgasnorm 6, som började tillämpas 2014, berörs inte.

Hur förbudet ska utformas i detalj i städerna återstår att se. Antagligen blir det förbud på vissa hårt trafikerade gator.

Hur påverkar det bilägarna?

3

Det handlar om miljontals bilar som plötsligt inte får tillträde till visa områden i stora städer som Stuttgart, som till på köpet är hemmabas för Mercedes-Benz, vilket gör det hela extra känsligt. Hur ska alla dessa människor klara sina framtida transporter utan att tvingas byta bil? Och att byta bort sin gamla diesel kommer sannolikt att bli ännu svårare än vad det redan är – andrahandsvärdet kommer sannolikt att pressas ytterligare av dagens dom.

Innebär domen att dieslarna försvinner från marknaden?

4

Nej, dagens dieslar berörs inte. Men domen kommer att skynda på det skifte från diesel till bensin och till hybrider som redan pågår. Flera tillverkare har sagt att de ska avveckla dieselmotorer till förmån för bensin i kombination med elektrisk drift och för rena elbilar. Dieslar är mer energieffektiva än motsvarande bensinbilar och släpper därför ut mindre koldioxid, men baksidan är högre utsläpp av giftiga och miljöskadliga kväveoxider. De går att rena till samma låga nivå som för bensinbilar, men den allt dyrare reningen går inte längre att ekonomiskt försvara, åtminstone inte på billiga bilar, enligt tillverkarna.

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.