Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Spännande tänkt Volvo – men tänk om någon annan snor idén

Volvo cars 360c-projekt tar självkörande bilar till en helt ny nivå. 

Det suddar inte bara ut gränsen mellan stad och land och mellan arbete och fritid – det tränger också undan flyget.

Apple sänkte Nokia med sina mobiler, Tesla är på väg att stöpa om fossiltillverkarna och nu tar Volvo cars sikte på världens flygtillverkare.

Seriöst?

Det är inget fel i att tänka djärvt, tvärtom. Volvo vill med 360c visa vilka oanade möjligheter tekniken med självkörande bilar kan ge.

Bilen som arbetsrum, vardagsrum, nöjesrum. Allt-i-ett med avgångstider som du själv anger.

Istället för att svettas i en megakö till säkerhetskontrollen vid flygplatsen sätter du dig bakom ratt.., nej fel, bakom skrivbordet, och jobbar undan lite på väg till Göteborg. 

Sen ser du kanske en film, kollar nyheterna, tar en espresso, leker med barnen.

Jag får plötsligt en déjà-vu till ett besök hos Ericsson i Kista i mitten på 1990-talet.

När mörkret faller på är det bara att krypa till kojs. Säkerhetsbälte? Nej, du sover under ett säkerhetstäcke!

Bilen går på krocksäker autopilot genom den mörka, farliga natten.

Mårten Levenstam, strateg på Volvo cars, säger att 360c representerar ”vad som kan komma att omdefiniera branschen”. Med branschen menar han flygtillverkarna.

Inte nog med det. Med 360c behöver man inte tränga ihop sig i storstäder. Man kan bo och verka lika effektivt på annat håll. Köerna minskar och luften blir fri från avgaser.

Jag får plötsligt en déjà-vu till ett besök hos Ericsson i Kista i mitten på 1990-talet.  Teknikerna försökte förklara vilka tjänster man kunde utveckla med det kommande 3-G-nätet.

Navigera, boka biobiljetter, söka restauranger, se rörligt, ja, vi har lite svårt att förklara allt man kommer att kunna göra, men vi ser nästan inga gränser minns jag de sa.

Så rätt de hade, och så fel de gjorde med sina mobiler, som då var så heta på marknaden.

Blir det en upprepning nu, att någon aktör i en helt annan bransch realiserar vad Volvo ser i kristallkulan? 

Vill man vara lite elak kan man påminna om vad Volvo sade så sent som i juli fjol, att framtiden är elektrisk. Även då skulle Volvo gå före genom att elektrifiera alla nya bilar från och med 2019. De flesta svalde pr-betet. 

Nu är vi snart där. Ännu har vi inte sett någon elbil. Vad värre är: Volvo kan inte ens leverera någon laddhybrid eftersom man grovt verkar ha underskattat efterfrågan på elektrifierade bilar. Bensin och diesel är vad som gäller för den som vill ha en ny Volvo. 

Av en händelse var det världspremiär i Stockholm för en helt ny bil från Mercedes dagen före Volvos utspel.

EQC heter den.  Utprovad och klar, börjar säljas nästa vår. 

Och den drivs helt av – elektricitet!

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.