Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Tuffa mål att klara för Volvo cars

En stadig tillväxt som ger uppemot 1,2 miljoner sålda bilar och en vinstmarginal i nivå med andra premiumtillverkare?

Är det realistiskt att Volvo cars når dit 2025?

I fjol sålde Volvo cars 571.577 nya bilar, nytt rekord. Rörelsemarginalen, som speglar rörelsevinsten i förhållande till omsättningen,  blev 6,6 procent.

Nu vill Volvo fortsätta att växa i lika snabba takt som de senaste åren och nå en rörelsemarginal som andra premiumtillverkare. 

I volym skulle det betyd 1,2 miljoner bilar, enligt tidningen Financial Times. Volvo cars anger ingen egen siffra och  avböjer att kommentera FT:s uträkning. Volvo cars har hittills bara sagt att nivån 800.000 bilar ska nås till år 2020.

För att komma upp i 1,2 miljoner bilar år 2025 behöver försäljningen öka med 90.000 bilar per år. I fjol blev uppgången inte ens hälften så stor jämfört med året före, 37.000 bilar.  Men ser man tillbaka till år 2010, när Geely tog över, är ökningen hela 53 procent.

Rörelsemarginalen 2016 var 6,1 procent, alltså i stort sett i nivå med i fjol. Under första kvartalet i år var den något lägre än motsvarande tid i fjol (6,4 respektive 7,3).

Konkurrenter som BMW och Mercedes nådde 9-10 procent i marginal på helårsbasis i fjol. Det är också i det spannet Volvo cars vill ligga.

Företaget har haft stora framgångar sedan kinesiska Geely tog över efter Ford 2010. Hela produktlinjen är förnyad med modeller som tagits emot långt över förväntan och som fått flera internationella priser.

Men det räcker inte med att enbart lyckas med produktnyheter, anser Volvochefen Håkan Samuelsson.

Kundernas krav och förväntningar ändras snabbt och det gör att även Volvo cars förändras - från att vara ett renodlat bilföretag till en förmedlare av mobilitet.

En viktig del i denna transformering är att andelen bilar som abonneras beräknas växa till 50 procent. Volvo cars hoppas med abonnemang skapa regelbundna intäkter under en långvarig relation med kunden. Med abonnemang kan man också lättare sälja in hela paket med kringtjänster.

Självkörande Volvobilar väntas växa snabbt och år 2025 svara för en tredjedel av nyförsäljningen, det vill säga 400.000 bilar.

För eldrivna bilar sätts ribban mycket högt jämfört med många andra konkurrenter. Volvo cars räknar med en andel på 50 procent år 2025, varav merparten sannolikt kommer att säljas på den kinesiska marknaden.

Vidare ska samordningsfördelar med Geely och delägandet i det nya märket Lynk & Co stärka lönsamheten.

Sammantaget ser Håkan Samuelsson framför sig ett Volvo cars som år 2025 ligger långt framme i omställningen, som lämnat dieslarna bakom sig, som erbjuder självkörande elbilar och som tjänar alltmer pengar på att sälja mobilitetslösningar.

Realistiskt? Ja, hittills har det mesta gått Volvos väg. På papperet ser planen för fortsättningen fin ut. Men hur mötet med verkligheten blir återstår att se. Konkurrenterna har minst lika ambitiösa mål; alla ska växa och stärka sin lönsamhet.

Jämfört med Toyota och VW, och även BMW och Mercedes, är Volvo cars fortfarande litet och därmed sårbart i en snabbt föränderlig och kapitalintensiv bransch. 

Aldrig tidigare har den stått inför så många utmaningar samtidigt. Morgondagens fordon får inte släppa ut skadliga avgaser, inte döda andra i olyckor, vara ständigt uppkopplade och på sikt kunna köra automatiskt i de mest krävande situationer.

Att framtiden är elektrisk är alla ense om, men tekniken är inte given. Toyota ser eldrift med bränsleceller och vätgas som huvudspår, men utvecklar även elbilar med batteri. Volvo cars har inte resurser att satsa på båda spåren. 

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.