Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-06-15 22:54

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/lasse-sward-tyvarr-svart-att-forena-eldrift-med-dragkrok/

Motor

Lasse Swärd: Tyvärr svårt att förena eldrift med dragkrok

Urvalet av elbilar är i dag bredare än för tre år sedan, då familjen Trillkott började leasa sina bilar.

Men det blir svårt att möta Jonna Trillkotts krav på dragkrok. Endast de lyxigaste elbilarna, som Tesla modeller och Mercedes EQC, är godkända för att dra släp.

Familjen kör i dag varsin Renault Zoe. Det är en populär modell som hittills i år placerat sig på andra plats över de mest registrerade elbilarna.

Grundpriset för enklaste versionen är 252.990 kronor, men då tillkommer batterihyra på 699 kronor per månad. Privatleasing inklusive batteri börjar på 3.292 kronor per månad med en årlig körsträcka på max 1.500 mil.

Närmaste konkurrenter är Nissan Leaf (från 397.000 kronor), Hyundai Kona (409.900) kr), VW e-Golf (428.900) och Kia e-Niro (444.900). De är alla dyrare än Zoe, men också större och med längre räckvidd. 

Ett udda och fräckt formgivet alternativ är BMW i3, men den börjar bli till åren och är den enda i sällskapet som inte har full pott i krockprov. (Bilen fick fyra av fem stjärnor). Hyundai Ioniq (359.900 kr) är ytterligare ett alternativ liksom alldeles nya modellen Kia Soul (433.900 kr). 

Men ingen av dessa bilar är godkänd för dragkrok. Inte ännu ska läggas till - Kia har flaggat för att e-Niro kan få dragkrok längre fram. Några tekniska hinder finns egentligen inte. 

Höstens största nyhet blir ID3, den första modellen i Volkswagens nya elbilsfamilj ID. Den produktionsklara versionen får premiär på bilsalongen i Frankfurt i september, men bilen går redan att förhandsboka. Priserna är inte spikade, men VW har lovat att de ska ska bli ytterst konkurrenskraftiga. 

Dragkrok? Nej, inte till att börja med. Men det kan bli aktuellt längre fram, enligt VW. 

Familjen Trillkott lutar åt att välja privatleasing för ytterligare tre år. Det är ett förnuftigt vägval. Batterierna blir allt bättre och utbudet av bilmodeller ökar i snabb takt. VW ID är bara början på en bred offensiv från tillverkarna. Snart kommer även Opel med elbilar. Det gör det svårt för den enskilda bilköparen att bedöma och värdera hur marknaden ser ut om några år. Med leasing får familjen en fast månadskostnad och slipper oroa sig över värdefall. 

Läs även: Elbilen blir allt fortare lönsam