Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Va? En trafikpolis? Var någonstans??

I veckan höll jag på att bli överkörd. Jag gick på Essinge Brogata på Lilla Essingen i Stockholm i riktning mot DN och skulle precis korsa Strålgatan när en bil plötsligt svängde in framför mig. Jag utgick från att den skulle rakt fram eftersom den inte blinkade.

Jag tvärstannade och backade snabbt ett par steg. Föraren, en man i 40-årsåldern höll en mobil i högre hand tryckt mot örat och verkade helt inne i samtalet.

När jag såg bilen svänga ner mot Disponentgatan kunde jag inte läsa registreringsnumret. Skylten var täckt av skit.

Hur många månader eller snarare år kan han fortsätta innan en trafikpolis sätter P? 

De mest troliga är att han aldrig åker dit.

Antalet trafikpoliser är nu nere i ett par hundra.  I början av 1980-talet fanns närmare 2.000, enligt konsumentorganisationen Motormännen. 

Under samma har vi fått 2 miljoner fler bilar, en ökning med 67 procent.

Antalet nykterhetskontroller har halverats på tre år. 

Bristen på trafikpoliser ser ut att bli än värre framöver som en följd av pensionsavgångar. Många de kvarvarande trafikpoliserna är äldre med stor erfarenhet.

Hur ska de ersättas? 

Hur ska den växande tunga trafiken, med många förare från utlandet med begränsad erfarenhet av svenska förhållanden, kontrolleras?

Hur ska felbeteenden övervakas?

Tanken från polisledningen är att alla poliser i yttre tjänst även ska hålla koll på trafiken, men det fungerar inte i praktiken. 

Att plötsligt inte blinka i en korsning kan kanske ses som en bagatell, men med fallande risk för att åka fast ökar benägenheten att strunta i fler regler. 

Mobil i näven? Strunt samma – jag måste svara.  Registreringsskylten skitig?  Ja, vad är problemet, jag slipper ju trängselskatten när kamerorna inte kan se att det är min bil. 

Blinka? Varför då? Jag vet ju vart jag ska.

Trafikpolis? Va? Var någonstans? De försvann väl för länge sen, med förgasarna typ?

Läs mer: Fler trafikkameror – färre poliser 

Detta är en kommenterande text. Skribenten svarar för analys och ställningstaganden i texten.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.