Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Lexus nya kompakt-suv ska göra livet surt för Volvo XC40

Glöm suv och XC - nu är det UX som gäller. UX som i urban crossover, om Lexus får bestämma.

Nyskapande? Nej, bara nya ord för samma biltyp: höjd markfrigång, plastsjok runt hjulhusen och fyrhjulsdrift som tillval. Det är en trollformel som hittills visat sig mycket framgångsrik.

Lexus är finbilsmärket inom Toyota. Det har gått 26 år sedan det lanserades i Sverige, men försäljningen är relativt blygsam. Bilarna anses hålla hög och jämn kvalitet och kunderna är överlag mycket nöjda med sina bilar, enligt en rad kundundersökningar.

Lexus i Sverige erbjuder inte mindre än 11 versioner, varav LC med V8 och 477 hästkrafter som toppad värsting. Men den är verkligen udda i finstallet. Lexus blir mer och mer synonymt med energieffektiva hybrider. Nya UX finns med vanlig bensindrift och som hybrid. Lexus i Sverige väljer att enbart ta in hybriden. Klokt. 

Beteckningen på nykomlingen är UX250h och den erbjuds i två utföranden, med framhjulsdrift och med bakhjulsdrift - då med en extra liten elmotor på bakaxeln som kan ge drivassistans om greppet fram börjar släppa.

Med en längd på 4,5 meter är UX tänkt som ett lockande alternativ till storsäljare som Audi Q3, BMW X1 och Volvo XC40.

Därmed ger sig Lexus in i den kanske mest konkurrensutsatta delen av marknaden för fin-suvar. Men det är också  där tillväxten är som hetast.

Lexus räknar med att sälja 25.000 UX i Europa nästa år och med dess hjälp nå drömgränsen 100.000 bilar år 2020. För Sverige är ambitionen 2.500 årligen, varav UX ska svara för ungefär en tredjedel. Bästsäljare i dag är hybriden NX 300h.

Håller strategin? Ja, Lexusvännerna lär ta emot UX med öppna armar. Men om andra som skannar av vad nybilsmarknaden kan erbjuda även lockas till Lexushandlaren, ja det återstår att se.

Det finns ingen enskild detalj eller egenskap som sticker ut. Det blir mer summan av alla fina detaljer som ger helheten, en känsla av diskret japansk lyx. Som sömmarna i läderklädseln (tillval) inspirerade av tusenårig japansk syteknik och som också används vid framställningen av judo- och kendouniformer.

Eller instrument- och sidopaneler med ytmaterial som liknar japanskt papper kallat washi.

Instrumenten är lätta att läsa av.
Instrumenten är lätta att läsa av. Foto: Lasse Swärd

Förarmiljön känns genomtänkt. Instrumenten är lätta att läsa av, pekskärmen på 7 tum (10,3 tillval) med bland annat navigation och media är självinstruerande. Det enda som avviker är ett par vred på skärmen som omger huvudinstrumenten.  De sitter högst upp, en på vardera sidan och reglerar antisladd och program för att reglera dämparnas hårdhet (tillval).

Hybridtekniken är av senaste generation. Bensinmotorn med en cylindervolym på två liter är nyutvecklad och har extra hög verkningsgrad (41 procent uppger Toyota, extremt högt för en bensinmotor). Den ger som mest 146 hästkrafter. Tillsammans med elmotorn (109 hk och 202 newtonmeter i vridmoment)  blir det en systemeffekt på 178 hästkrafter.

Nyutvecklad motor i Lexus nya kompakt-suv.
Nyutvecklad motor i Lexus nya kompakt-suv. Foto: Lasse Swärd

Kraften skickas till framhjulen genom en steglös automat av typen CVT. 

Man kan fråga sig varför Lexus inte erbjuder bilen också i laddbart utförande. Svaret är att vanlig hybridteknik gör bilen snål i alla lägen. Föraren behöver inte oroa sig för att elen tar slut (med laddhybrid) och att bilen i det läget blir relativt törstig.

En titt i specifikationerna säger att bilen ska klara 4,1 liter/100 km i blandad körning, enligt de nya, tuffare körcykelkraven i EU. I utsläpp motsvarar det 96 gram/km. Gränsen för att slippa bestraffas i nya skattesystemet bonus malus är - 95 gram!

Det betyder att Lexus UX får en årlig skatt på 442 kronor, jämfört med 360 kronor för bilar som får bonus.

Den första provkörningen på vägar i södra Stockholm i en tillfälligt inregistrerad förseriebil var för kort för att få en  tillräcklig god bild av förbrukningen i varierad körning. Under provturen pendlade den mellan 5 och 6 liter/100 kilometer.

Bilen är vilsam att köra, stolarna ger god komfort, kvalitetskänslan är hög och ljudnivån behagligt låg. Motorkraften räcker till för relativt kvicka reaktioner, men någon känsla av att detta är bilen för den sportigt lagde får man inte, trots låg tyngdpunkt för att vara en suv, förlåt en UX, och för finstämd styrning. Den är rakt igenom behagligt komfortabel även när man ställer dämparna i sport plus.

De yttre formerna, från den jättelika grillen omgiven av de spetsiga strålkastarna till dubbelvecken på sidorna och de feta plastsköldarna runt hjulhusen, får jag inte riktigt ihop. Särskilt inte när jag frammanar bilden av Volvos motsvarighet XC40 som jämförelse.

Trångt i bagageutrymmet.
Trångt i bagageutrymmet. Foto: Lasse Swärd

Det största problemet är en praktisk sak, det oväntat trånga bagageutrymmet. Det finns inget djup alls, golvet ligger i nivå med lasttröskeln. De bakre ryggstöden är endast fällbara i relationen 30/70. Lastvolymen anges till omkring 300 liter.

Under visningen får vi veta att utrymmet är så klent att Lexus beslutat - i sista skälvande stund - att förändra det genom att sänka golvet en bit. Jag kan inte erinra mig att det någonsin hänt förr, så nära inpå lansering (säljstart i oktober). Särskilt inte ett märke som Lexus eller Toyota som är synonymt med teknisk perfektion.

Första intrycken kan summeras så här: en ytterst välbyggd suv med lyxig känsla, komfort mer än sport, bränslesnål men ack så trångt därbak. Och dragvikten med krok är begränsad till 750 kilo. 

Vi avvaktar med slutomdöme tills vi får göra uppföljande längre körning.

 

Fakta Lexus ux

Koldioxidutsläpp: 96 gram/km. 

Bensinförbrukning: 4,1 lite/100km,

Miljöförmåner: Nej.

Ekonomi 

Pris: ej klart, priserna släpps i oktober.

Årlig fordonsskatt: 442 kronor.

Bränslekostnad 2.000 mil/år: 13.500 kronor. 

Servicekostnad 3 år/6.000 mil: ingen uppgift. 

Garantier: Nybil 3 år/10.000mil, vagnskada 3 år, genomrost 12 år, hybridgaranti 5 år/10.000 mil lackgaranti 3 år, vägassistans 3 år.

Teknik 

Motor: Fyra cylindrar, 2 liter, 146 hk vid 6.000 varv/min, 180 Nm vid 4.4000 varv/min.

Elmotorn: 109 hk, 202 Nm.

Drivning: Framhjulsdrift (fyrhjulsdrift tillval).

Växellåda: CVT (steglös automat).

Acceleration 0–100 km/tim: 8,5 sekunder.

Toppfart: 177 km/tim.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 445/184/152 centimeter. 

Bagagevolym: cirka 300 liter.

Tjänstevikt: 1.540-1.620 kilo. 

Maximal släpvagnsvikt: 750 kilo. 

Betyg del för del

Ekonomi: ? pris ej klart.

Miljöegenskaper: 4

Utseende/image: 4

Säkerhet: 5

Komfort: 4

Utrymme/last: 2

Köregenskaper: 4

Totalbetyg= 23 av 30 (Ekonomi borträknat)

Plus:

Förbrukning

Kvalitetskänsla

Komfort

Minus:

Klen släpvagnsvikt

Litet bagagerum

Finns ej som klimatbonusbil

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.