Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-11 09:01

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/lilla-stora-doblo-skulle-behova-mer-muskler/

Motor

Lilla stora Doblò skulle behöva mer muskler

Fiat Doblò Panorama med motor som går på fordonsgas/bensin är ett alternativ för dem som behöver en flexibel bil med sju sittplatser. I Sverige finns ungefär 175 tankställen för gas som försörjer 55 000 fordon.
Bild 1 av 4 Fiat Doblò Panorama med motor som går på fordonsgas/bensin är ett alternativ för dem som behöver en flexibel bil med sju sittplatser. I Sverige finns ungefär 175 tankställen för gas som försörjer 55 000 fordon. Foto: Jacques Wallner
Det är ett miljöbra alternativ att köra på gas i Sverige. Den förnybara biogasandelen i fordonsgasen uppgick i fjol till 86 procent.
Bild 2 av 4 Det är ett miljöbra alternativ att köra på gas i Sverige. Den förnybara biogasandelen i fordonsgasen uppgick i fjol till 86 procent. Foto: Jacques Wallner
Bild 3 av 4 Ska sju ut och åka med Doblòn så blir det trångt. Särskilt för dem längst bak. Foto: Jacques Wallner
När det är fullt med folk i bilen så återstår inte så mycket bagageutrymme.
Bild 4 av 4 När det är fullt med folk i bilen så återstår inte så mycket bagageutrymme. Foto: Jacques Wallner

De flesta känner Fiat Doblò som transportbil. Men den finns också med plats för sju, då med tillnamnet Panorama.

Jacques Wallner
Rätta artikel

Det måste sägas med en gång ... det får inte vara för stora sju personer om man ska trivas i Fiat Doblò Panorama. Längst bak trivs nog bara två mindre barn och mitt i bilen några halvstora.

Med en bil full av passagerare blir det inte mycket utrymme över för något bagage ...

För den som har behov av att transportera något större så ger stolarna en god flexibilitet. Doblò Panorama är praktisk. Skjutdörrar på båda sidor och dubbeldörrar bak underlättar.

Den fyrcylindriga motorn med 120 hästkrafter kan köras på gas eller bensin. Motorn startar alltid på bensin men går sedan över till gas. Bilen väljer alltid att helst köra på gas.

Fordonsgas är att föredra, dels för att den till stor del består av biogas vilket innebär låga utsläpp av fossil koldioxid, dels för att det blir billigare än att köra på bensin. Under 2017 uppgick biogasandelen till 86 procent, enligt Energigas Sverige.

Den lilla stora Fiatens tankar rymmer 22 liter bensin och 16,5 kilo gas. Eftersom bilen är klassad som gasbil har den rätt till 10.000 i bonus vid inköp och en låg fordonsskatt.

Nu lyckades jag aldrig fylla Doblò Panorama med folk. Men även med bara en förare i bilen så önskar man mer effekt och kraft i bilen. Det blir många växlingar. Vid så där 70 km i timmen kan sexan läggas i.

Det finns en växlingsrådgivare i bilen som markerar när det är dags att byta växel.

I motorvägsfart hamnar varvtalet på cirka 3.000 varv/minuten. Bullret som då slår in i bilen är uthärdligt.

Funktionell förarmiljö. Det är lätt att irritera sig på den fem tum lilla bildskärmen.
Funktionell förarmiljö. Det är lätt att irritera sig på den fem tum lilla bildskärmen. Foto: Jacques Wallner

Interiören är ingenting som man blir upphetsad av. Rätt tråkig skulle man kunna säga, men funktionell. En gammeldags hederlig handbromsspak sticker upp mellan stolarna fram. Radio-cd och blåtandsuppkoppling ingår; liksom en fem tum liten pekskärm. Automatisk klimatanläggning och parkeringssensorer bak ingår också.

Till det yttre sticker de 16 tum stora aluminiumfälgarna ut. De ingår i grundpriset för Panorama.

Styrning och chassi är vad man kan vänta sig i en enklare familjebil – eller transportbil som Doblò i grunden är.

Tyvärr betyder det också att säkerhetsnivån inte är i topp. Doblò saknar moderniteten autobroms. Det bidrar till att betyget i Euro-Ncaps krock- säkerhetsprov endast blev tre stjärnor 2017. Toppbetyget är fem stjärnor.

Ändå ser resten av säkerhetsutrustningen bra ut. Där finns exempelvis antisladdsystem, krockkuddar fram och sidokrockgardin samt skydd mot pisksnärtskada i framstolarna.

Tillvalslistan är kort och består av olika lackalternativ för som mest 4 400 kronor.