Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Liten tuffing sticker ut i mängden

Foto: Jacques Wallner

Liten, fräck och säker är Citroëns kompakta suv Aircross. Men fyrhjulsdrift får man klara sig utan.

Men vad gör det? Det är väl utseendet och den litet högre markfrigången (drygt 17 centimeter), som ger ett enklare i- och ursteg och litet högre sittposition som lockar de flesta suvköpare? Annars finns det i Aircross fem olika underlagsprogram för optimalt fäste.

Tre motorer finns att välja på: två 1,2-liters bensinare på 82 respektive 110 hästkrafter samt en 1,6-litersdiesel med 99 hästkrafter.

Citroën tror mest på den minsta bensinaren som har ett lanseringspris på 169.900 kronor. Då får man hålla till godo med en femväxlad manuell växellåda.

Provbilen vi får låna har 110 hästkrafter, automat och bland annat tillvalet orange färgpaket för 3.500 kronor som gör att den lilla tuffingen sticker ut ur mängden.

Foto: Jacques Wallner

Interiören matchar väl den piffiga exteriöra formgivningen. Fast skulle undertecknad fått vara med vid tillkomsten skulle den anskrämligt stora handbromsspaken ersatts med en knapp för elektronisk manövrering av parkeringsbromsen. Då hade man fått plats med två riktiga mugghållare i mittkonsolen. Nu finns en enda och det så långt bak att man måste skruva på armen för att nå. Men det finns andra stuvutrymmen så man reder sig. En sju tum stor pekskärm utgör kommunikationscentrum.

Man sitter bra på platserna fram och har en god omkringsikt. Den trecylindriga maskinen räcker till i stadstrafiken. För den som vill ha litet bättre gasrespons och tuffare växlingspunkter så finns ett sportläge som läggs i med ett knapptryck.

Bilen har stopp-startsystem som stänger av motorn vid stillastående. Men förbrukningen hamnar ändå en bra bit över den deklarerade. Vi hamnar på nästan 0,7 liter per mil.

Då har till övervägande delen körningen skett i normalläge vilket innebär att bilen kastar i så hög växel som möjligt. Vill man växla själv så är det möjligt med växelspaken.

Citroën kallar Aircross för "Den rymligaste och mest flexibla suven i kompaktsegmentet". Det får de göra. Men om en medellång man sitter vid ratten så får en lika lång knappt plats bakom. Även om platserna bak skjuts tillbaka så långt som möjligt vilket innebär 15 centimeter (kräver högsta utrustningsnivån Shine).

Foto: Jacques Wallner

Nej, man ska nog helst inte vara fler än två vuxna om det ska bli någon fin trivsel i Aircross. Det är annars en praktisk liten bil. Men ska det klagas på något så är det uppförandet under press. När den tvingas ut från staden till några slingriga landsvägar för avslöjas ett något svajigt chassi och en lätt något diffus styrning. Vid fullt gaspådrag blir också framvagnen orolig (vridmomentsstyrning). Men det är petitesser i sammanhanget. Till vardags duger Aircross utmärkt.

Det är en flexibel bil. Baksätets ryggstöd går att fälla 66/33. Bagageutrymmet går att inreda med enkelt eller dubbelt lastgolv. Passagerarsätets ryggstöd fram är fällbart vilket gör att det då finns möjlighet att ta med 2,4 meter långa föremål (kräver Shine).

Aircross är modern med trådlös mobilladdning och möjlighet att använda både Apple Carplay och Android Auto.

Det finns också ett antal stödsystem för att hjälpa föraren med sin körning som exempelvis autobroms, trötthetsvarnare och backkamera (högsta utrustningsnivån).

I Euro-Ncaps krock- och säkerhetstest har Aircross erövrat toppbetyget fem stjärnor.

Nog skulle man lätt kunna stå ut med Aircross till vardags; om inte annat så bara för utseendets skull.

Fakta: Citroën C3 Aircross PureTech 110 S&S EAT6 Shine

Miljö

Koldioxidutsläpp: 126 gram/km.

Bensinförbrukning: 5,6 liter/100 km.

Miljöförmåner: Nej.

Ekonomi

Pris: 239.800 kronor (provbilen 260.200 kronor).

Årlig fordonsskatt: 690 kronor.

Servicekostnad 3 år/7 500 mil: 9.767 kronor.

Bensinkostnad 2.000 mil/år: 16.318 kronor.

Garantier: nybil 3 år/10.000 mil, lack 3 år, rost 12 år, vagnskada 3 år, assistans 3 år.

Teknik

Motor: tre cylindrar, 1,2 liter, 110 hk vid 5.500 varv/min, 205 Nm vid 1.500 varv/min.

Drivning: framhjulsdrift.

Växellåda: automat med sex växlar.

Prestanda

Acceleration 0-100 km/tim: 10,6 sekunder

Toppfart: 183 km/tim.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 415, 176, 165 centimeter.

Bagagevolym: 410-1.289 liter.

Tjänstevikt: 1 360 kilo.

Maximal dragvikt: 840 kilo.

Betyg del för del

Ekonomi: 4

Miljöegenskaper: 3

Utseende/image: 4

Säkerhet: 5

Komfort: 3

Utrymme/last: 4

Köregenskaper: 3

Totalbetyg:  26 av 35

Plus: Fräck, praktisk och smidig.

Minus: Köregenskaper och trångt i baksätet.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.