Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Lyxig långfärdsvagn med goda terrängegenskaper

Med nya tredje generationen av Cayenne visar Porsche att ambitionen fortfarande är att bygga den sportigaste terrängbilen; men också en bekväm långfärdsbil. Fast den som tänkt sig utnyttja den goda dragförmågan måste ha E-körkort.

Till det yttre har Cayenne blivit drygt sex centimeter längre utan att axelavståndet om nästan 2,9 meter förändrats. Den nya bilen ser både bredare och kaxigare ut än föregångaren.

Provbilen har tillnamnet S det betyder en V6-motor med 440 hästkrafter. Nöjer man sig med endast Cayenne bjuds 340 hästkrafter och i toppversionen Turbo är det V8:a och 550 hästkrafter som gäller.

Visst är Cayenne en tung bil... men till den tredje generationen har bilen begåvats med ett lättviktschassi som har framaxel med individuell upphängning och multilänkbakaxel. Sammantaget har det som mest bantats bort 65 kilo jämfört med föregångaren. Bara bytet av startbatteri till litium-jon-polymerbatteri sparade in tio kilo!

Förarmiljön är sportigt praktisk. Varvräknaren sitter centralt framför föraren i instrumentklustret. Den treekrade ratten rymmer också reglage för upp- och nedväxling (paddlar) samt ett vred för att välja körprogram: normal, sport, sportplus och individuellt. Det sistnämnda ger föraren möjlighet att ställa in egna parametrar. Det finns också körprogram för terräng.

Provbilen är full av tillval som exempelvis Sport Chrono-paketet som pressar accelerationstiden jämfört med vanliga S ned till 4,9 sekunder. Luftfjädring ger möjlighet till flera olika nivåer från terräng till låg. Dynamisk chassikontroll med aktivt antikrängningssystem, överföringssystem för kraft till ytterhjulen i kurvor samt elektrisk styrning av bakhjulen förbättrar ytterligare de redan goda köregenskaperna.

På slingriga vägar, som sommartid uppskattas av motorcyklister, är det kul att köra Cayenne S. Den har ett stabilt och förutsägbart uppträdande. Det finns inget av svunna tiders terrängbilars gungeligung i Cayennen.

Självklart är den pigg - trots att den väger in på drygt 2,2 ton! Den nya åttastegade automatväxellådan ger snabba växlingar och optimerad sportighet på lägre växlar samtidigt som den på åttan prioriterar låg bensinförbrukning. I normalprogrammet med åttan i och i svensk maximal motorvägsfart snurrar maskin runt med 1.700 varv/minuten.

Porsche Cayenne är också en tyst, rymlig och bekväm bil. Den kan ta sig an bra med bagage också. Baksätets ryggstöd är delbart/fällbart 40-20-40 som ger en god flexibilitet. Dragförmågan hos Cayenne är hela 3.500 kilo. Rena pickupprestandan! MEN. För att kunna hänga på exempelvis en stor tung husvagn krävs körkort för tunga släp (E-behörighet). Med endast B-körkort får man bara hänga på ett lätt släp om 750 kilo.

Porsche Cayenne är också en säker bil som i fjol klarade av att få toppbetyget fem stjärnor i Euro-Ncaps krock- och säkerhetstest. Till Cayenne finns tre olika slags lysdiodstrålkastare att välja på. Provbilen har toppversionen Led matrix PDLS Plus med 84 individuellt aktiverade dioder som kan variera ljusets fördelning och intensitet. Det ger en bättre belysning i alla körsituationer.

Nu till det mindre bra med Cayenne S. Även fast den har start-stoppsystem som stänger av motorn framför exempelvis rödljus så vill den ändå ha rejält med 98-oktanig bensin. Provperioden indikerade typ 1,2 liter per mil. Det är mycket.

Porsche Cayenne är också en relativt dyr bil. OM man nu inte behöver köra fort utan bara ska transportera sig och familjen finns billigare alternativ. Men om man vill ha en sportig, kanske den sportigaste (?) suven så är Cayenne ett bra val.

Porsche Cayenne S

Miljö

Koldioxidutsläpp: 209 gram/km.

Bensinförbrukning: 9,2 liter/100 km.

Miljöförmåner: Nej.

 

Ekonomi 

Pris: 925.000 kronor (provbilen 1.277.500 kronor).

Årlig fordonsskatt: 2.516 kronor.

Servicekostnad 3 år/6.000 mil: 14.236 kronor.

Driftskostnad 2.000 mil/år: 27.434 kronor.

Garantier: nybil 2 år, lack 3 år, rost 12 år, vagnskada 3 år, assistans.

 

Teknik 

Motor: V6, 2,9 liter, biturbo, 440 hk vid 5.700-6.600 varv/min, 550 Nm vid 1.800-5.500 varv/min.

Drivning: fyrhjulsdrift.

Växellåda: automat med åtta växlar.

 

Prestanda

Acceleration 0-100 km/tim: 5,2 sekunder.

Toppfart: 265 km/tim.

 

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd/max markfrigång: 492, 198, 170, 24 centimeter.

Bagagevolym: 770-1 710 liter.

Tjänstevikt: 2.284 kilo.

Maximal dragvikt: 3.500 kilo (med endast B-körkort 750 kilo).

 

Betyg del för del

Ekonomi: 2

Miljöegenskaper: 2

Utseende/image: 4

Säkerhet: 5

Komfort: 5

Utrymme/last: 5

Köregenskaper: 5

Totalbetyg = betyg 28 av 35

 

Plus

Förnämliga köregenskaper, komfortabel, rymlig och god dragförmåga.

Minus

Tung, dyr och törstig. För att nyttja den goda dragförmågan krävs E-körkort.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.