Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-24 04:21

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/lyxiga-elbilen-jaguar-i-pace-utsedd-till-arets-bil/

Motor

Lyxiga elbilen Jaguar I-Pace utsedd till Årets bil

När DN provkörde I-Pace beskrevs den som ”bekväm, snygg, snabb” och ”sofistikerad utan att bli snobbig”. Foto: Adam Daver

GENÈVE. Jaguars renodlade elbil I-Pace har utsetts till Årets bil i Europa 2019. Utmärkelsen tilldelades Jaguar på måndagen efter det att juryn, bestående av 60 motorjournalister från 23 europeiska länder, sagt sitt i valet mellan sju kandidater.

Rätta artikel

Ceremonin hölls på måndagseftermiddagen inför öppnandet senare i veckan av årets bilsalong i schweiziska Genève.

Det är inte precis någon folkbil som tar hem titeln i år. Utgångspris i Sverige för bilen från brittiska Jaguar är 849.900 kronor.

Två aktuella elbilar, Kia Niro EV och Hyundai Kona Electric, är prismässigt betydligt mer överkomliga än Jaguaren. Men Årets bils reglemente gör att de båda sydkoreanerna hålls utanför – de betraktas nämligen som varianter av modeller som redan funnits på marknaden under en längre tid.

I kraft av sin minimala miljöpåverkan borde det ligga i tiden att de bilar som enbart drivs med el, som Jaguar I-Pace, har ett försteg. Men det var en rätt konventionell sportbil, dessutom med retrostuk, som höll emot in i det sista.

För vinnarens del finns smolk i bägaren: Jaguar, ingående tillsammans med Land Rover i indiska fordonskoncernen Tata Motors, lever nämligen farligt för närvarande. Tata har ekonomiska problem och som ett led i att klara ut dessa kan ledningen tänka sig att sälja delar av divisionen Jaguar Land Rover, enligt ekonominyhetssajten Bloomberg News.

När DN provkörde I-Pace tidigare i år konstaterade vi att den är både ”bekväm, snygg, snabb” och ”sofistikerad utan att bli snobbig”. Men som alla elbilar kan även en Jaguar I-Pace försätta sin förare i det tillstånd som kallas räckviddsångest; när elen som driver bilen går åt i en takt som inte matchar det långsamt minskande avståndet till närmaste laddstation.

I-Pace är en lyxbil som, även i jämförelse med de väletablerade elbilsmodellerna från amerikanska Tesla, skänker status åt sin ägare. Och det utan att vara vräkigt stor.

Så sent som förra året var det en ”fossileldad” bil i ett mindre format som förärades utmärkelsen: Volvo XC40. Det var första gången som en svensk bil utsetts till Årets bil i Europa.

Slagen på mållinjen av en Jaguar: Alpine A110 Foto: Guillaume Vachey / Wikimedia Commons (CC0 1.0)

Jaguar I-Pace hade på upploppet konkurrens av sportbilen Alpine A110 från Renault, som båda fick samma slutpoäng. Men Jaguar drog längsta strået då britten hade fler förstaplaceringar i kategorier än den retrodoftande fransosen, för övrigt ett samarbete mellan Renault och japanska Nissan med den klassiska 60-talssportbilen med samma namn som förebild (även kallad Renault Alpine).

Med i slutomgången var även Citroën C5 Aircross, Ford Focus, Kia Ceed, Mercedes-Benz A-klass och Peugeot 508.

Året var 1964 när den allra första Årets bil i Europa korades, Rover 2000. Foto: Mic from Reading / Wikimedia Commons (CC BY 2.0)