Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Många väntar med däckbyte trots risk för böter

Däckbyte.
Däckbyte. Foto: Berit Roald/NTB

På måndag ska dubbdäcken vara utbytta till sommardäck. Men på grund av den framflyttade våren väntas många vänta till sista sekund.

– En del kunder har inte riktigt vågat byta ännu, säger Stojan Padjen, regiondirektör på Bilia.

Den som fortsätter köra på dubbade däck när det inte är tillåtet riskerar 500 kronor i böter. Det betyder att bilverkstäderna kommer att möta ett högt tryck under de närmaste dagarna när bilister vill ställa sina vinterdäck i förrådet.

Enligt lag får dubbdäck inte användas från och med den 15 april så länge det inte råder vinterväglag, något som polisen avgör.

Stojan Padjen, regiondirektör på Bilia, berättar att många kunder väntat med att byta däck som en konsekvens av den försenade våren.

– Man kan säga att vi är två veckor sena i vårt byte eftersom vintern varit långdragen. Men vi försöker möta det här behovet genom att ha öppet på lördagar och köra längre på kvällarna, säger Stojan Padjen.

När sommardäcken är på plats är det många som tror att arbetet är klart med dubbdäcken. Men det finns några viktiga saker att tänka på när det kommer till förvaring.

Stojan Padjan rekommenderar att däcken förvaras i mörka och svala utrymmen eftersom gummit då åldras saktare vilket förhindrar att sprickor uppstår.

– Idealtemperaturen ligger runt 18 till 19 grader, då mår däcken som bäst.

Läs mer: Branschen vill ändra lagen för däckbyte 

Viktigt är också att tänka på hur däcken placeras vid förvaring. Däck med fälgar ska placeras stående eller liggande medan däck utan fälgar ska lagras stående.

Väljer man att lägga undan däcken hemma är det viktigt att ta reda på vilka regler som gäller i din förening. En del har strikta regler för hur och om däck får förvaras på grund av brandrisken.

– Däck brinner väldigt bra så man bör kolla upp vad som gäller där man bor.

Ta också tillfället i akt att kontrollera hur mycket slitage som förekommit, råder Stojan Padjan. Genom att kolla efter datummärkningen på däcket går det att se hur gammalt det är. Uppskattningsvis är livslängden ungefär fem år, säger han. 

Mönsterdjupet på dubbdäcken måste också vara minst tre millimeter för att få användas på vägarna, skriver Transportstyrelsen på sin hemsida. När det kommer till sommardäck går gränsen vid 1,6 millimeter. Men Stojan Padjan betonar att man ska tänka på säkerheten när man byter däck själv.

– Frågar du mig privat så tycker jag inte att man ska köra med däck som har ett mönsterdjup under tre millimeter. Inbromsningen blir sämre och kör man på vått väglag ökar risken för vattenplaning, säger han.

Detta bör du tänka på när du byter däck

Kontrollera mönsterdjupet

Kolla datummärkningen

Gör rent navet där fälgen placeras

Efterdra muttrarna 

 

Fakta.Regler för vinterdäck

Det är förbjudet att köra med dubbdäck mellan den 15 april och 1 oktober – om det inte är vinterväglag.

Du måste köra med vinterdäck (dubbdäck eller friktionsdäck) mellan den 1 december och 31 mars om det är vinterväglag.

Med vinterväglag menas att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen eller på vägrenen.

Du får köra med dubbdäck från den 1 oktober till 15 april.

Du får köra med friktionsdäck året runt, men det är inte att rekommendera.

På vissa gator eller vägsträckor kan det råda förbud mot dubbdäck.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN nu möjligheten att kommentera artiklar på Ledare, DN Debatt, Kultur, Insidan och Sthlm. Kanske kan du bidra med andra synvinklar och fakta? Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.