Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Mazda 3 en körglad snygging som går snålt

Mazda 3 är en körglad bil som hamnat lite i skymundan i den lägre mellanklassen, där VW Golf härskar. Kan trean, trots att den börjar bli till åren, bjuda konkurrenterna motstånd. Absolut, är vårt intryck efter en vecka med en manuellt växlad bensinversion.

Fronten bär omisskännliga drag av Mazda med den stora leende grillen i centrum. Sedd från sidan har halvkombikarossen böljande linjer som förmedlar sportighet. Modellen räknas i storlek till den lägre mellanklassen. Där är konkurrensen ytterst tuff - eller vad sägs som att mätas mot Volkswagen Golf? 

Andra motsvarigheter är  Volvo V40,  Opel Astra  Ford Focus och Peugeot 308.

Mazda 3 lanserades redan 2013 och fick ett ansiktslyft 2016. Det betyder att den bör få en ersättare nästa år eller senast året därpå. En fingervisning visades på salongen i Genève i våras i form av konceptbilen Kai.  

Kan man slå till på en bil som ligger i slutet av livscykeln? Ja, visst kan man det. I regel har sådana bilar botats från alla barnsjukdomar. Och för att hålla liv i försäljningen brukar det bli kampanjer av skilda slag.

Billigaste versionen med minsta bensinmotorn 1,5 med 100 hästkrafter börjar på 167.100 kronor. Den större tvålitersmotorn finns i två utföranden: med 120 respektive 165 hästkrafter.

Provbilen har 165 hk med den högsta utrustningsnivån Optimum. Kraften fördelas genom sex manuella växlar till framhjulen.  Sexstegad automat finns som tillval för 14.000 kronor till 100 och 120 hk-motorerna, liksom till de två dieslarna med 105 respektive 150 hk.

Till skillnad från många andra tillverkare satsat Mazda på relativt stor motorvolym utan turbo. Kombinerat med extra hög kompression i cylindrarna ska det ge låg bensinförbrukning, enligt Mazda.

Vid macken visar det sig stämma ganska väl. Under de första 25 milen, varav merparten i ryckig stadstrafik, drog bilen 0,7 liter per mil. De sista 12 milen, varav endast tre i stan, sjönk förbrukningen till 0,6 l/mil, enligt färddatorn och det stämde när jag tankade och kontrollräknade.

Utan turbo blir det ingen extra skjuts i början, utan ett jämnare kraftflöde. Bilen accelererar snabbt upp i motorvägsfart. Styrningen är utsökt kalibrerad, sportigt direkt och chassiet åt det fastare hållet.

Ju mer man kör desto mer uppskattar man bilens köregenskaper. Förarmiljön är mycket överskådlig med ett enda instrument i centrum av förarens blick: varvräknaren. En bit upp på instrumentbrädan finns en head-up-display som visar bland annat hastighet. I mitten en pekskärm som styrs via ett vred på mittkonsolen. 

Baksätet ger hygglig komfort får två, mittplatsen är inte så bekväm.
Baksätet ger hygglig komfort får två, mittplatsen är inte så bekväm. Foto: Lasse Swärd

Baksätet får godkänt så länge man sitter på någon av ytterplatserna. Mittplatsen är ingen höjdare, men så är det i de flesta mindre bilar.

Säkerheten har kompletterats med mer avancerad autobroms som också upptäcker fotgängare. Autobromsen fungerar även vid backning i låg fart, upp till 8 kilometer i timmen.

Sammanfattningsvis är Mazda 3 en bil som är lätt att trivas med. Den är lagom stor, smidig i stan, kul att köra, snygg att se på (har vunnit prestigefullt tyskt designpris), prisvärd när man ser på hur mycket som ingår i standardutrustningen. Tyvärr dras betyget ned en aning av högt vägljud i kupén. Kanske byte till lättrullande däck kan ge lägre ljud.

 

Mazda 3 2.0 165 hk

Miljö

Koldioxidutsläpp: 135 gram/ km.

Bensinförbrukning: 5,8 liter/100 km.

Miljöförmåner: Nej

Ekonomi

Pris: 227.500 kronor.

Årlig fordonsskatt: 888 kronor. Från den 1 juli 3.640 kronor.

Servicekostnad 3 år/6.000 mil: 7.534 kronor.

Årlig bränslekostnad 2.000 mil: 18.500 kronor.

Garantier: nybil 3 år/10.000 mil, förlängd komponentgaranti i upp till 10 år/15.000 mil, lack 3 år, vagnskada 3 år, rost 12år, assistans 3 år.

Teknik

Motor: 2 liter, 165 hk vid 6.000 varv/min, 210 Nm vid 4.000 varv/min.

Drivning: Framhjulsdrift.

Växellåda: Manuell, sex växlar.

Prestanda

Acceleration 0-100 km/tim: 8,2 sekunder.

Toppfart: 210 km/tim.

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 447/180/147 centimeter.

Bagagevolym: 364-1.263  liter (med bakre ryggstöd fällda).

Tjänstevikt: 1.391 kilo.

Maximal dragvikt: 1.300 kilo med B-körkort.

 

Betyg del för del

Ekonomi 3

Miljöegenskaper 3

Utseende/image 3

Säkerhet 4

Komfort 4

Utrymme/last 4

Köregenskaper 4

Totalbetyg = 25 av 35

 

Plus

Kvalitetskänsla

Köregenskaper

Utrymme

Garantier

Servicekostnader

Minus

Irriterande solspeglingar i framrutan

Ingen version är miljöklassad

Högt vägljud

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.