Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Mazda 6 blir – äntligen – tystare

Mazda rullar ut en uppdaterad version av modellen 6. På utsidan är det mest kosmetiska justeringar i fronten och baktill, men invändigt har det hänt desto mer. Det bästa är att bullerinvån har sänkts.

DN Motor får tillfälle att provköra en förseriebil med tyska registreringsskyltar. Körningen sker på slingringa vägar i trakterna kring Sigtuna.

Mazda har fått berättigad kritik för att flera modeller upplevs som alltför bullriga. Det handlar om både störande däck- och motorljud som tränger in i kupén.

Jag kör omväxlande den nya och den gamla versionen med samma typ av däck och upplever att det är en tydlig skillnad till den nya versionens fördel. Den har lägre däckljud och även lägre motorljud. Det är välkomna förbättringar. 

Läs mer: Jaguar tar upp elbilskampen

Interiören har piffats upp med material som andas högre kvalitet, bland annat dekorinlägg i japanskt sen-trä och nydesignade stolar klädda i nappa-läder med inbyggd fläkt för den som väljer högsta utrustningsnivån. Även baksätet är omgjort.

Det ser mycket prydligt ut när man tar plats bakom den sportiga, treekrade ratten. Instrumenten är stora, tydliga och lättavlästa och visas på en sju tums skärm. Informationsskärmen med navigation, radio med mera i mitten av instrumentbrädan har växt från sju till åtta tum. Som tidigare sköter man funktionerna enkelt via ett vred på mittkonsolen. 

Körmässigt är sexan åt det sportigare hållet i chassisättning med fast dämpning och fjädring utan att bli stötig.  Känslan i styrningen är bra, men spontant känns den inte lika distinkt som i den mindre bilen Mazda 3.

Motoralternativen är som tidigare, med bensinmotorer i två storlekar (2 respektive 2,5 liter) och en diesel (2,2 liter) i två effektuttag. Den stora bensinmotorn får automatisk cylinderavstängning vid lugn landsvägsfart mellan 40 och 80 km/tim för att spara bränsle.

Dieselversionerna kompletteras med mer avancerad rening (SCR med Adblue) av kväveoxider och den starkare versionen får effekten höjd till 184 hästkrafter (tidigare 175) och vridmomentet höjt till 445 (420) newtonmeter.

– Vi tror på dieseln och kommer att fortsätta utveckla tekniken, säger Johan Lagerström, informationschef på Mazda Sverige.

– Hittills har fördelningen varit ungefär 50/50 mellan bensin och diesel, men vi ser nu en viss förskjutning mot bensin, säger han.

Bränsleförbrukningen anges till mellan 4,4 och 5,4 liter/100 km för dieselalternativen och till mellan 6,1 till 6,8 l/100 km för bensinmotorerna.

Bilarna börjar levereras i höst. Priserna har justerats upp med 9 500 kronor för utrustningsnivån Vision och med 5 500 kronor för Optimum jämfört med idag. Dieslarna får ett påslag med 7.000 kronor för den mer avancerade avgasreningen. 

Toppversionen 2,5 kommer med Optimum som standard. I priset, som börjar på 317.900 kronor ingår bland annat skinnklädsel, automatväxellåda, adaptiv farthållare, navigation och head-up-display. 

Fakta Mazda 6 2,5

Motor: Bensin, 2,5 liters volym, 194 hästkrafter, 258 newtonmeter.

Kraftöverföring: Automat med sex steg.

Bensinförbrukning: 6,7-6.8 luter/100 km.

Utsläpp koldioxid: 153-156 gram/km.

Årlig fordonsskatt från 1 juli: 5.441-5.762 kronor.

Längd/bredd/höjd: 481/184/148 cm.

Lastutrymme: 480/1.664 liter. 

Pris: från 317.900 kronor.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.