Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Mercedes nya elbil ska utmana Tesla

Så här ser den ut i maskerad form, den snart produktionsklara modellen i Mercedes stora satsning på helelektriska bilar.  EQC heter den och ska premiärvisas i höst.

Den amerikanska elbilstillverkaren Tesla kommer att möta tufft motstånd i Europa när modellen 3 börjar levereras. Trots att den visades för över två år sedan har den ännu inte kommit till Europa. Produktionen i fabriken i Fremont i Kalifornien går fortfarande i plågsamt långsam takt. Orderboken sägs uppgå till över 450.000 bilar.

Den utdragna starten har gett konkurrenterna tid att ladda med egna motsvarigheter. Jaguars modell I-pace har redan börjat säljas. Den är en suv med fyrhjulsdrift och ett batteri med en kapacitet på 90 kWh som ger en räckvidd på upp till 48 mil. Grundpris: runt 819.900 kronor.

Audi kontrar med E-tron, också den en suv med fyrhjulsdrift. Den får världspremiär i augusti och går redan att förbeställa. 

För att säkerställa snabb och bekväm laddning satsar Audi också på att bygga ett nät av superladdare med kapacitet på hela 150 kW längs de stora vägarna i Europa. Det sker i samarbete med bland andra BMW, Mercedes och VW.

I september blir det premiär för motsvarande modell från Mercedes. Efter fyra års intensivt utvecklingsarbete med tuffa tester runtom i världen, däribland i bitande kyla i norra Sverige, är EQC, som modellen kallas, nu i stort sett klar.

I likhet med I-pace och E-tron är EQC en suv med drivning på alla fyra hjulen. Alla tre tillverkare satsar alltså på samma biltyp - den heta suven!

EQC har ett något mindre batteri sett till kapacitet – 70 kWh, som enligt Mercedes pressmaterial ska ge bilen en ”rejäl elektrisk räckvidd”. 

Accelerationen från 0-100 km/tim anges till ”under fem sekunder”.

– En elbil har en mycket lägre tyngdpunkt och helt annan viktfördelning än en bil med förbränningsmotor, säger Michael Kelz som är chefsingenjör för EQC.

– Det gör att vi får tänka ut många nya tester för att vara säkra på att vi får en bil som uppför sig och som känns som en Mercedes-Benz även på slingrande och dåliga vägar. Men vi är helt i mål med all hårdvara och vi är enligt tidsplanen med all mjukvara.

– En bil är ju aldrig bara summan av sina delar. Något av det allra viktigaste är att trimma in allting så att det blir en helhet som ger en verklig Mercedes-känsla, säger han.

Återstår att se om Jaguar, Mercedes och Audi - plus BMW, Volvo med flera tillverkare som har egna motsvarigheter på gång - lyckas få upp produktionstakten. En sak är att visa bilar på G - en helt annan sak att leverera dem i tid.

Audi, Jaguar och Mercedes har till skillnad från Tesla mångårig erfarenhet av storskalig tillverkning. Men har de tillräckligt med batteripack till sina elbilar för att klara en snabb produktionsökning?  

Efterfrågan på celler har skjutit i höjden, men det finns inte produktionskapacitet att möta den. Inte ännu på flera år. Jättebygget av Northvolt i Skellefteå är ett av flera planerade projekt. 

Volvo har för närvarande mycket lång leveranstid på sina laddhybrider. Koreanska Hyundai stängde nyligen orderintaget för eldrivna Ioniq i Kanada med hänvisning till "tillfällig global brist på batterier".  

Hur allt detta påverkar EGQ, I-pace och E-tron återstår att se.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.