Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Mercedes suv testad uppför Galdhöpiggen

Foto: Hans Olsson

Hög markfrigång, fyrhjulsdrift och diffspärr. De stora suvarna har det mesta för att klara körning i avancerad terräng. Men i praktiken är det sällan bilarna sätts på prov. DN tog ut Mercedes stora suv på en snöig tur uppför Galdhöpiggen.

De stora suvarna fortsätter att locka många köpare och det är knappast någon tillfällighet att de europeiska premiumtillverkarna satsar stort på att erbjuda lyxiga och dyra terrängfordon maskerade till läckra Citybilar.

Det här är imposanta fordon med statustyngd image för den som har råd. Men hur ofta används egentligen alla finesser som en stor suv erbjuder? Utan att ha några konkreta bevis misstänker undertecknad att det rör sig om försvinnande sällan.

Vår provbil, Mercedes GLE 250 D, är baserad på en modell som i dag har några år på nacken. Genom åren har den gått igenom flera uppdateringar men det är fortfarande en bil som till det yttre inte skiljer sig avsevärt från M-klassbilarna som började säljas 2005.

Redo för långfärd.
Redo för långfärd. Foto: Hans Olsson

Vi tar Mercan på en långresa till norska Juvass i Jotunheimen. Det innebär en landsvägsfärd på dryga 80 mil innan klättringen börjar uppför bergsmassivet med Galdhöpiggen som högsta punkt.

Det blir snabbt uppenbart att det här är en modell som förädlats med omsorg genom åren och en landsvägsbil av högsta klass. Motorn är förvisso i klenaste laget för snabba omkörningar men gången under färd går i övrigt inte att klaga på. Mercan torde vara en av de tystaste bilarna i klassen och bekvämligheten bakom ratten är formidabel. Det är inte många bilar som klarar att erbjuda en så komfortabel färd under non stop-körningar i 50 mil.

Mercan är utrustad med en handfull olika körprogram och när stigningen upp mot Juvass börjar är vi glada för att det finns ett off road-läge. Den sista milen går färden på en brant, slingrig och isig väg utan vare sig vägräcken eller nämnvärda vägmarkeringar. Trots vägförhållandena och trots att vi kör på friktionsdäck tuggar sig Mercan upp för branterna utan problem. I off road-läget drar motorn på en växel lägre än normalt och det ger ett bra driv när man behöver fart efter en skarp hårnålskurva.

Nedfärden blir mer äventyrlig. Den tunga bilen kräver aktiv körning för att bromsa in och funktionen för brant nedstigning är inte alls anpassad till det här väglaget. Bilen bromsar helt enkelt för mycket och hjulen låser upprepade gånger på det isiga underlaget.

Suv med olika körprogram.
Suv med olika körprogram. Foto: Hans Olsson

Det fungerar betydligt bättre att köra på off road-läget och växla ned manuellt med hjälp av paddlarna på ratten. På så sätt kan man utnyttja motorbromsen maximalt och få en kontrollerad färd utan lika många släpp. Det är egentligen bara under en av våra upp- och nedfärder till Juvass som körningen känns rejält osäker men då beror det mer på kraftig blåst och snödrev än på bilens egenskaper.

Mercedes GLE 250 D konkurrerar i första hand med bilar som Volvo XC 90, BMW X5 och Audi Q7. I jämförelse med dessa känns Mercan aningen ålderstigen. Den invändiga designen har inte riktigt hängt med, vilket bland annat manifesteras av att informationsskärmen inte är integrerad utan mest känns dittryckt i instrumentpanelen.

Informationsskärmen känns dittryckt på instrumentbrädan.
Informationsskärmen känns dittryckt på instrumentbrädan. Foto: Hans Olsson

Dessutom har skärmen ingen touchfunktion vilket gör att den redan klena användarvänligheten i det elektroniska systemet blir än svagare.

Trots allt är Mercedes GLE 250 D en i stora stycken fantastisk bil med egenskaper som gör att den inte bara ser ut att vara terränggående – den är det också. Men smakar det så kostar det. Prislappen börjar strax under 700.000 kronor och med tillval springer notan snart iväg betydligt mer.

 

Mercedes-Benz GLE 250 D

Miljö

Koldioxidutsläpp: 156 gram/km

Dieselförbrukning: 5,9 liter/ 100 km (provturen 0,71 liter/ 100 km)

Miljöförmåner: Nej

 

Ekonomi

Pris: 600.000 kronor (provbilen 685.400 kronor).

Årlig fordonsskatt: 3 449 kronor.

Servicekostnad 3 år/6 000 mil: 12 

Driftskostnad 2 000 mil/år: 15 680 kronor

Garantier: nybil 2 år, rostskydd 30* år, vagnskada 3 år, assistans 30* år (* om bilen servas på auktoriserad verkstad).

 

Teknik

Motor: 4 cylindrar, 2,2 liter, 204 hk vid 3 800 varv/min, 500 Nm vid 1 600-1 800 varv/min.

Drivning: fyrhjulsdrift.

Växellåda: niostegad automat.

 

Prestanda

Acceleration 0-100 km/tim: 8,6 sekunder.

Toppfart: 212 km/tim.

 

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 482/193/180 centimeter.

Bagagevolym: 690-2 010 liter.

Tjänstevikt: 2 300 kilo.

Maximal dragvikt: 2 950 kilo (med endast B-körkort 750 kilo.

 

Betyg del för del

Ekonomi: 3

Miljöegenskaper: 3

Utseende/image: 4

Säkerhet: 5

Komfort: 5

Utrymme/last: 4

Köregenskaper: 4

 

Totalbetyg: 28 av 35

 

Plus: Bekväm och säker.

 

Minus: Dyr och krångligt elektroniksystem.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.