Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-13 09:46

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/mildhybrid-ger-forvanansvart-liten-effekt/

Motor

Mildhybrid ger förvånansvärt liten effekt

Med mildhybrid sänks förbrukningen med 4-7 procent.
Bild 1 av 5 Med mildhybrid sänks förbrukningen med 4-7 procent. Foto: Lasse Swärd
Bild 2 av 5 Foto: Lasse Swärd
Bild 3 av 5 Foto: Lasse Swärd
Bild 4 av 5 Foto: Lasse Swärd
Bild 5 av 5 Foto: Lasse Swärd

Mildhybrid. Lägg det på minnet! 

Det är en teknik som kommer på bred front i allt fler bilar för att få ned utsläppen. 

Vi provar systemet i Kias uppdaterade suv Sportage. Resultat: Det märks knappt!

Lasse Swärd
Rätta artikel

Biltillverkarna ställs in för svåra tekniska utmaningar för att klara allt tuffare krav på lägre utsläpp. Särskilt svårt är det med dieselmotorn. Visserligen är den mer energieffektiv än motsvarande bensinmotor, men svårare att rena från försurande och hälsovådliga kväveoxider.

Genom att bygga in 48 volt mildhybrid i en bensinmotor närmare den sig dieselns låga förbrukning. Och någon extra rening av kväveoxiderna behövs inte.

Det är bakgrunden till Volvo Cars beslut att satsa brett på mildhybrid i sina bensinbilar – och på sikt avveckla sina dieslar.

Sydkoreanska Kia tar sig an problemet med ett bredare grepp. Även deras dieslar får 48 volt!

Suven Kia Sportage, som nu släpps i uppdaterad form, är först ut. Nästa år kommer bensinversionen av Ceed och därefter en rad andra modeller.

Kia blir därmed den första tillverkaren som erbjuder hela spannet av elektrifiering – från mildhybrid (Sportage) till ren eldrift (Soul och Niro).

Vad innebär då mildhybrid? Är det inte vad Toyota kört med i modellen Prius ända sedan slutet av 1990-talet?

Nej, Prius och övriga Toyotamodeller har ett betydligt mer avancerat system med fullhybrider med större batteri och med kraft nog att driva bilen på el kortare sträckor.

48 volts mildhybrid är enklare, mer som ett avancerat start/stopp. 

Systemet i Kia består av en starkare startmotor/generator som är kopplad med en rem direkt till vevaxeln. Det gör att dieseln startar snabbare och det ger också en extra skjuts vid accelerationer. Vidare så återvinns energin när man lättar på gasen och när man bromsar till ett litet batteri på 0,46 kWh.

Kia kan kombinera sitt system med olika växellådor och anpassa det till framhjulsdrift och – som  i provbilen – till fyrhjulsdrift.

Som förare märker man ingen större skillnad jämfört med vanligt start/stopp. 

Det blir heller ingen dramatisk effekt på utsläpp och förbrukning. Kia anger fyra procents minskning enligt den tuffare körcykeln WLTP.

I lugn landsvägsfart går det ganska lätt att komma ner i en halv liter diesel per mil. Men i stan drar det lätt i väg, trots att motorn stannar då och då. Det är en förhållandevis tung bil, drygt 1,8 ton, som rullar på 19 tums hjul. Kraften fördelas till de fyra hjulen genom en åttastegad automatväxellåda.

Drivpaketet fungerar fint ihop. Stolarna ger utmärkt stöd för kroppen och det finns relativt gott om svängrum för benen i baksätet, även bakom en lång förare med tillbakaskjuten stol.

Uppdateringen av Sportage innebär bland annat bättre ljudisolering, omarbetad front med nya luftinsläpp och huvudstrålkastare med led-teknik. Interiören har piffats upp med ny ratt och omarbetade instrument.

Bilen ser bra ut, men det börjar bli svårt att skilja ut den ena mellanstora suven från den andra. Alla satsar på just den här biltypen.