Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-03-27 03:58

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/mitsubishi-kor-om-vw-i-klassen-laddhybrider/

Motor

Mitsubishi kör om VW i klassen laddhybrider

Bild 1 av 2 Mitsubishi Outlander är åter etta på Bil Swedens lista över nyregistreringar av laddbara fordon.
Foto: Lasse Swärd
Bild 2 av 2 Passat GTE av årsmodell 2019 är slutsåld och den nya versionen dröjer till i höst.
Foto: Lasse Swärd

Mitsubishi är åter etta i klassen laddbara bilar. Modellen Outlander ligger i topp både hittills i år och totalt sedan 2013, då de första bilarna kom. Den tidigare ettan Volkswagen kan inte leverera några nya bilar förrän i höst och faller därför kraftigt. 

– Ett tillfälligt glapp bara, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige.

Rätta artikel

Volkswagen har tre år i rad legat på ohotad första plats i gruppen laddbara bilar med modellen Passat GTE. Tidigare år låg Mitsubishi etta med med den fyrhjulsdrivna suven Outlander.

Båda modellerna är glödheta bland tjänstebilsåkarna, enligt Bil Swedens statistik över nyregistreringar. Outlander hade en svacka 2016, men kom sedan igen när den ansiktslyfta versionen lanserades. I fjol var det dags för ytterligare puts – större och starkare motorer och kraftigare batteri med längre räckvidd.

Resultat: ordentlig nytändning. Försäljningen steg både 2017 och 2018. Ökningen tog ännu mer fart efter årsskiftet. Hittills i år, januari–februari, har 952 nya bilar registrerats, en uppgång med 173 procent från motsvarande tid i fjol. 

Under samma period rasade VW Passat till endast 55 bilar, minus 91 procent.

Outlander är därmed i dubbel ledning, både hittills i år och ackumulerat sedan 2012 då de första laddhybriderna kom. 

Men den totala ledningen är knapp. Det skiljer bara 111 bilar till tvåan Passat GTE. Gapet väntas dock växa kraftigt i vår och sommar. Förklaringen är att Volkswagen sålt slut på 2019 års bilar och att den nya, ansiktslyfta versionen med längre räckvidd inte börjar levereras förrän i september.

Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen förklarar:

– Nuvarande GTE är slutsåld och vi har redan flera tusen förbeställningar på nya GTE. Den börjar levereras i höst. Därför uppstår ett glapp i väntan på den, säger han.

Frågan är hur stora leveranser VW Sverige får i höst och om de räcker för att återta ledningen. Det är inte bara Outlander som ökar.

Kia har två laddhybrider som rusar: Niro och Optima. Även Volvo XC60 gick bra i fjol, men Volvo har nu svårt att leverera laddhybrider överhuvudtaget.

På senare tid har även de renodlade elbilarna tagit god fart. Bästsäljare är Nissan Leaf och Renault Zoe.

Under året kommer flera spännande nyheter, inte minst från BMW, som satte nytt försäljningsrekord i fjol med över 140.000 sålda elbilar och laddhybrider totalt sett. Laddhybriden 330e, som redan nu går att beställa, får räckvidden ökad med 50 procent till sex mil. Sent i år blir det premiär för en laddbar version av X3 och nästa år kommer den även i utförande som renodlad elbil.