Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Monster-Ford i svårigheter

En pickup med 450 hästar under huven är inget att leka med. Men det var precis det vi hade tillfälle att göra ­under en småruggig vinterdag med en Ford F-150 Raptor. Allt slutade väl – men däremellan lyckades undertecknad köra fast i dy som gömde sig under ett orört snötäcke.

Visst, jag har kört dragbil med 50 ton på trailern, både i Sverige och i Australien. Men då under välkommen övervakning av representanter för tillverkaren (Scania).

Nu släppte svenska Ford ut mig på egen hand i en pickup av monsterstorlek, USA-klassen som entusiaster i Sverige direktimporterar. F-150-konkurrenten Dodge Ram är exempelvis en hyfsat vanlig syn i Stockholm; men inte så Fords ”performance truck” F-150 Raptor.

När vi rullade ut i den djupblå ”rovfågeln” från Upplands Motor i Akalla, brittiskregistrerad men ändå med ratten på rätt sida, väcker ekipaget snart uppmärksamhet. Transportbilen är på ett smakfullt, samtidigt diskret sätt uppiffad med ledljusslingor och annat för att visa att här handlar det om något extra.

Läs mer: ”F-150 Raptor värstingen i klassen”

Men att dessa resurser är så överväldigande blir uppenbart först när gaspedalen resolut trycks i botten och den 2,6 ton tunga bilen drar iväg, och bara sticker; inte som värsta Porschen, men ändå.

På motorvägen norrut trivs den här kompetenta fyrkrafsaren utmärkt, ljudnivån i den stora kupén är överraskande låg. Det är först när hästkrafterna ska utnyttjas som det blir liv. Låter trevligt gör det med – även om det inte handlar om V8-muller. De här bilarna förknippas starkt med stora bensin-V8:or, men krav på minskad bränsleförbrukning har till slut tagit ut sin rätt. Det får räcka med en bensindriven V6:a på 3,5 liter och dubbelturbo, en utveckling som känns igen från allt fler prestandabilar.

Effektmässigt är det ändå ett steg uppåt, jämfört med tidigare Raptorns V8 på 6,2 liter och 411 hästar. V6:an noteras för 450 hästkrafter och ett vridmoment på 691 Nm vid 3 500 varv. Lägg till det en tiostegad automatlåda. Det räcker.

Om Raptorn rullar fint på motor­vägen så är den samtidigt en överdådig terrängbil. Det tänkte vi testa, men även om denna bils fyrhjulsdrift är mycket avancerad så är inte dy något lämpligt underlag.

Under den orörda snön lurade den. Och jag rullade rakt ner i sörjan. Och fastnade, med framhjulen säkert ett par decimeter ner i en djup, mörkgrå nästan svart välling.

Det var ingen tröst att bakhjulen stod på fast mark. Bilens svaghet nummer ett, vikten, gjorde försöken att med olika inställningar av fyrhjulsdriften komma loss helt lönlösa.

En mer beskedlig ”familjemedlem”, en Ford Ranger, kallades in. Den slirade och spann. Till sist brast dessutom bärgningsremmen. Ridå.

Bara att titta åt andra hållet och njuta av utsikten ut mot havet intill Karlholmsbruk i norra Uppland, i väntan på hjälp. En tillkallad Volvo L60 hjullastare drog upp Raptorn, till synes utan någon som helst ansträngning. Under ett par ögonblick liknade USA-monstret mest en skuttande hundkoja.

Raptor arvtagare till SVT-värstingarna

Fords avdelning för prestandafordon heter numer Ford Performance Vehicles. Dessförinnan användes beteckningen SVT, Special Vehicle Team, vilket SVT:s motorprogram ”Trafikmagasinet” – hädangånget 2003 – gillade skarpt. Programledare Carl-Ingemar Perstad myste när han någon gång efter millennieskiftet kunde provköra en muskel-pickup uppkallad efter Sveriges Television, Ford F-150 SVT… 2009 lades namnet Raptor till. Och sedan försvann SVT-beteckningen.

 

F-150-serien, där Raptor nu ingår som värstingen, introducerades 1948. Den uppges vara den bäst säljande bilmodellen i USA sedan 1981, dessutom landets bäst säljande pickup sedan 1977.

 

Det är inte hugget i sten, men en hel del tyder på att V8-motorerna gjort sitt i F-150-seriens prestanda-modeller. V6-motorn med dubbelturbo ger mer effekt än den V8 som använts tidigare – upp 39 hästar. ”NHL-proffs-suven” Lincoln Navigator har för övrigt samma motor och tiostegade automatlåda som F-150 Raptor.

 

Raptorägare som känner att det går för långsamt kan förstås plussa på effekten, exempelvis med en trimningssats från Hennessey Performance som ger V6-motorn ytterligare drygt 150 hästar. Kostnad: 22 500 dollar, inklusive nödvändig modifiering i övrigt för att få allt i balans.

 

Apropå Lincoln: F-150 erbjuder två hyttyper, Super Cab eller Super Crew. DN:s provbil var försedd med den mindre Super Cab, där bakre dörrarna är så kallade ”självmordsdörrar” (bakhängda), samma lösning som Lincoln Continental använde bland annat på tidiga 60-talsmodellerna. Super Cab saknar stolpe mellan dörrarna, med andra ord ”helöppet” om båda öppnas.

 

Källa: DN

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.