Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Motorcykeln – en pendlarfavorit

Annelie Lindbergh pendlar mellan Älta och jobbet på DN. Det tar 15–20 minuter. Med bil eller kommunalt tar det henne cirka en timme. I år började hon köra motorcykel redan den 19 mars
Annelie Lindbergh pendlar mellan Älta och jobbet på DN. Det tar 15–20 minuter. Med bil eller kommunalt tar det henne cirka en timme. I år började hon köra motorcykel redan den 19 mars Foto: Erik Englund
Bra för längre turer. Sveriges ­motorcyklister (SMC) är upprörda över att vare sig Trafikverket eller Stockholms stad ser motorcyklar och mopeder som pendlaralternativ.

Maria Nordqvist, ansvarig för trafikpolitiska frågor hos SMC, ger två exempel: i både Trafikverkets kapacitetsutredning och i Stockholms stads framkomlighetsstrategi saknas motorcyklar och mopeder.

I den sistnämnda ligger fokus på gående, cyklande och kollektivtrafikresenärer.

Maria Nordqvist tror att ointresset kan bero på att de ansvariga mest ser moped/mc som fritidsfordon. Något hon menar är fel.

– I Stockholm är det många som pendlar. Det ger enorma fördelar: man slipper trängselskatt och kan parkera gratis. Hon fortsätter:

– Man ska se motorcyklar och mopeder som en del av lösningen av trängseln – inte ett problem.

En annan förklaring är, enligt Maria Nordqvist, att det saknas mätningar av trafikflödet för dessa fordon i Stockholm. Hon anför Stockholms egen prognos om att antalet resor kommer femdubblas till 2030. Då behövs tvåhjulingarna för att alla ska rymmas i trafiken, anser SMC. Nu ligger fokus på cyklar, men för längre avstånd är moped och motorcykel bra pendlaralternativ, hävdar hon.

Hennes förslag till förbättringar rymmer bland annat fritt tillträde för moped och mc i bussfiler samt fler p-platser. Det borde också bli möjligt att köra klass 1-moped på cykelbana på sådana ställen där det saknas trafiksäkra vägar för dessa mopeder.

Hur många månader per år kan man köra i Stockholm?

– Det finns de som kör året om, men de är inte många. Men åtta-nio månader kan man oftast köra.

För den som funderar på att ställa bilen och börja pendla på en motoriserad tvåhjuling finns en hel del att tänka på. Per Johansson, vd för Moped- och motorcykelbranschens riksförbund (McRF), råder:

– Välj för korta avstånd i städernas citykärnor en moped av skotertyp. För längre avstånd finns det större skotrar och lättkörda motorcyklar.

Han framhåller skotrar som särskilt lämpliga för att man har bra skydd mot väder och vind.

Kostnaden då?

– För en moped och utrustning cirka 15 000 kronor. För en större skoter och utrustning cirka 25 000–30 000 kronor.

Maria Nordqvist framhåller att det inte behövs några stora fordon. Mindre hojar ger en större smidighet i trafiken vid exempelvis körning mellan filer. Hon manar till en lugn framfart och ger råden:

– Man ska ha bra skyddsutrustning. Och så lära sig köra säkert. Vi har kurser!

Torbjörn Karlsson pendlar från april till november-december.

– Tills snön kommer, säger han och förklarar att det är det vita eländet – inte kylan som är bekymmersam.

På sträckan Tumba-Kista en vanlig vardag tar det cirka 1,5 timme med bil – och 55 minuter med motorcykel.

Moped/mc

300 000 mc rullar i landet

Sveriges Motorcyklister (SMC) har drygt 60 000 medlemmar organiserade i fler än 400 klubbar. SMC är också anslutet till Federation of European Motorcyclists Assocations, FEMA.

Sommaren 2011 fanns i trafik i Sverige nästan 117 000 klass 1-mopeder och drygt 300 000 motorcyklar. Hur många klass 2-mopeder som rullade saknas uppgift om.

Källa: McRF

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.