Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Nevs samarbetar med Microsoft om framtidens bil

Nevs nya konceptbil.
Nevs nya konceptbil. Other: Wang gang/AP/TT

Framtidens bil går på el, kör av sig själv och är flexibel när det gäller ägande. Det tror Nevs, som börjar samarbeta med mjukvarujätten Microsoft kring nya mobilitetslösningar.

Den påminner om en rymdfarkost, men är Nevs bild av hur framtidens bil kommer att se ut och vilka tjänster den kommer att kunna erbjuda. På onsdagen presenterade Trollhätteföretaget ett samarbete med Microsoft China och visade samtidigt konceptbilen InMotion. Med denna vision tar Nevs steget från elbilstillverkare till ett företag som erbjuder hela mobilitetslösningar.

– Det här är ett jättestort steg framåt för oss, säger vd:n Mattias Bergman till DN Ekonomi på telefon från Kina.

Det har varit relativt tyst kring Nevs sedan man köpte Saabs konkursbo 2012. Företaget har agerat enligt principen att ha någonting att visa innan man slår på stora trumman.

Vid den stora teknikmässan CES i Shanghai presenteras de nya elbilmodellerna 9-3 och 9-3X men även Nevs förslag till framtidens billösning, där flexibilitet är ett nyckelord. Det handlar om att åka med bilen mer än att köra den och om att kunna utforma den efter sina egna behov.

Mattias Bergman talar om tre stora skiften inom bilindustrin som just nu sammanfaller.

Oljan håller på att ta slut, vilket gör att bilarna måste drivas på annat sätt än fossila bränslen.

Affärsmodellen förändras, vilket gör att folk i högre grad inte kommer att äga sin bil.

Bilarnas går från passiv till aktiv säkerhet, det vill säga blir självkörande.

– De här tre trenderna påverkar både luftföroreningar, trafikstockningar, säkerhet och hur du tillbringar livet i din bil. Det här är första gången som vi visar hur vi på Nevs vill lösa detta, säger Bergman.

Han förklarar att det prestigefyllda avtalet med Microsoft kommer att bli viktigt i sammanhanget.

– Det gör att de bilar som vi kommer att sätta i produktion redan nästa år är uppkopplade, att vi både kan serva och uppdatera dem, men också ge den typ av tjänster som våra kunder efterfrågar, säger han.

Plattformen där de nya elbilsmodellerna kommer byggs kommer att förberedas för att producera självkörande fordon. När chauffören kan börja släppa ratten är enligt Bergman mest en fråga om när lagstiftning och infrastruktur tillåter detta.

Nevs ledning har sedan starten varit övertygad om att omställning till ett elbilssamhälle är nära förestående. Bergman säger att allt inte kommer att ske över en natt eller kommer vara global, utan att förändringen sker successivt och att vissa städer kommer att gå före.

– När vändpunkten kommer är baserat på hur olika lokala och nationella regeringar stöttar med subventioner, som gör det svårt för konventionella bilar. Det i kombinationen med att tekniken utvecklas gör att den här vändpunkten sker lokalt. Vi ser att det i dag finns produkter som i större utsträckningen möter kundernas krav och inte gör dem så oroliga till exempel kring det här med bilens räckvidd, säger Bergman.

Nyheterna på mässan i Shanghai är tänkta att locka investerare och kunder. Bergman säger att genomslaget varit stort. På sikt hoppas han att det ska innebära ytterligare arbetstillfällen vid fabriken i Trollhättan, där det i dag arbetar cirka 1.000 personer. Nevs har 1.500 anställda i Kina.

Han ser ingen motsättning mellan verksamheten i Sverige och Kina.

– Det som är bra för bolaget är bra för Trollhättan, säger Bergman.

Läs även: Regeringen ger klartecken för självkörande bilar.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.