Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-11 08:32

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/nio-basta-laddhybriderna-och-vem-de-passar-for/

Motor

Nio bästa laddhybriderna – och vem de passar för

Laddhybrider blir allt vanligare. Arkivbild.
Laddhybrider blir allt vanligare. Arkivbild. Bild: Lasse Swärd

Laddhybrid i stället för diesel. Det är det stora skiftet på den svenska bilmarknaden efter det att det nya skattesystemet infördes i somras.

Men det är långt ifrån alla laddhybrider som levererar en bra totalekonomi. Många är dyra, flera klarar inte att köras speciellt långt på el och för den som inte tänker efter kan laddhybridköpet bli en mardröm. Här är de bästa laddhybridköpen just nu – kolla om någon av dem passar just ditt liv med bil.

Rätta artikel

1. Mitsubishi Outlander

Pris: från 399.900 kronor.

Räckvidd på el: 54 km.

Förbrukning: 1,7 liter per tio mil (bensin), förbrukning el saknas.

CO2: 41 gram per km.

Förbrukning utan el: 11,3 liter per tio mil (bensin).

Kommentar: Suv och laddhybrid och med en rimlig prislapp. Det är givet att Mitsubishi Outlander kommer att fortsätta att vara en bästsäljare i många år till, eller tills dess att konkurrenter som Kia, Hyundai, Peugeot och Opel hinner i fatt med sina större laddhybrider. Du får en stor och rymlig bil med tillräckligt med bagageutrymme för en rejäl bilsemester och bra plats i baksätet. Det här är en bil som fungerar bra på långkörningar – om det inte varit för den höga bränsleförbrukningen. Den nya versionen som kom i somras är bättre men den tunga bilen vill ha mycket bensin när batteriet är urladdat.

Bilen passar dig som: Behöver kunna pendla till jobbet på el men som också behöver ett stort bagageutrymme och bra plats i baksätet.

2. Kia Niro

Pris: från 302.900 kronor.

Räckvidd på el: 58 km.

Förbrukning: 9,8 kWh per tio mil (el), 1,3 liter per tio mil (bensin).

CO2: 29 gram per km.

Förbrukning utan el: 6,1 liter per tio mil (bensin).

Kommentar: Den lilla minisuven har snabbt seglat upp som Kias bästsäljare i Sverige, ja, låt vara att det beror på modellbytet för den tidigare ettan, Ceed. Att Kia klarat av att leverera Niro som laddhybrid spelar förstås en viss roll. Prislappen är en annan. Och den relativt långa räckvidden på el. Med fin skattebonus blir totalekonomin för Kia Niro väldigt bra. Du sitter bra, det är inte allt för bullrigt i kupén och baksätet räcker till för en barnfamilj.

Bilen passar dig som: Inte behöver ett jättestort bagageutrymme och som för det mesta håller dig borta från långkörningarna på motorväg.

3. Volvo V60 T6 Twin Engine

Pris: från cirka 505.000 kronor.

Räckvidd på el: 45 km.

Förbrukning: 2,1 liter per tio mil (bensin), förbrukning el saknas.

CO2: 44 gram per km.

Förbrukning utan el: uppgift saknas.

Kommentar: Volvo har inte släppt några officiella uppgifter om sin lite snålare laddhybriddrivlina till V60. Men det här tycker jag är ett bättre val än den T8 Twin Engine som har lite onödigt många hästkrafter för den här typen av bil. Volvo borde ha trimmat drivlinan lite bättre för att få upp räckvidden på el och inte minst för att det i Kina krävs fem mils räckvidd för att få räknas som miljöbil.

De fina köregenskaperna och den höga säkerhetsnivån väger över till Volvos fördel. Lite senare i vinter ska Volvo visa sin senaste laddhybriddrivlina T5 Twin Engine i nya XC40 och håller den vad Volvo lovat rusar den förstås snabbt in på den här listan.

Bilen passar dig som: Vill ha en snygg och säker kombi med hyggligt lång räckvidd på el. Det här lär bli en favorit hos tjänstebilsförarna där Volvo har en stor marknadsandel. Den nya folkkombin.

4. Kia Optima SW

Pris: från 404.900 kronor.

Räckvidd på el: 62 km.

Förbrukning: 12,3 kWh per tio mil (el), 1,4 liter per tio mil (bensin).

CO2: 33 gram per km.

Förbrukning utan el: 7,1 liter per tio mil (bensin), gäller sedanen.

Kommentar: Kia arbetade hårt för att få sin kombiversion av Optima till Sverige och lyckades på det få fram sin laddhybriddrivlina i exakt rätt tid för att ta marknadsandelar från Volvo och Volkswagen. Nya generationen av Optima har vässade köregenskaper och en betydligt lägre ljudnivå i kupén.

Du sitter bra i baksätet även om Optima precis som andra kombibilar har höga dörrsidor vilket kan gör det obekvämt för barn i baksätet. Kia har inte behövt använda speciellt mycket av bagageutrymmet för att få plats med batteriet vilket betyder så gott som bibehållen lastvolym.

Bilen passar dig som: Behöver stort lastutrymme och även använder bilen under långa motorvägskörningar.

5. Volkswagen Passat Sportscombi GTE

Pris: från 443.500 kronor.

Räckvidd på el: 50 km.

Förbrukning: 13,4 kWh per tio mil (el), 1,7 liter per tio mil (bensin)

CO2: 38 gram per km.

Förbrukning utan el: uppgift saknas.

Kommentar: Volkswagen har problem att leverera laddhybrider just nu då drivlinorna ska justeras för att hitta rätt utsläppsvärden enligt den nya körcykeln WLTP. Laddhybriden är minst lika bekväm och komfortabel som VW:s bensin- och dieselversionen. Det är också en bra övergång mellan elmotorn och bensinmotorn. Det här är en av relativt få kombibilar som du kan ladda med el. Ladduttaget sitter i fronten vilket kan vara ett problem vintertid med igensnöad och fastfrusen lucka.

Bilen passar dig som: Tidigare har kört en Volkswagen och gillar deras något strama design och interiör. Du sitter väldigt bra på alla fem platserna och Passat erbjuder en ljus och luftig kupé. Bagageutrymmet är rejält.

6. Toyota Prius

Pris: från 377.900 kronor.

Räckvidd på el: 50 km.

Förbrukning: 1,2 liter per tio mil (bensin), förbrukning el saknas.

CO2: 28 gram per km.

Förbrukning utan el: 5,2 liter per tio mil (bensin).

Kommentar: Toyota har byggt hybridbilar i många, många år och startade trenden med sin Prius. Men det är lite snålare med utbudet av laddhybrider och det beror på att Toyota länge hellre satsade på vätgas som energikälla i stället för el i batterier. Men Prius laddhybrid tillhör undantaget.

Toyota har också skalat bort en hel del av den extrema designen och gjort Prius lite snyggare och mer elegant. Förbrukningen med urladdat batteri är relativt låg vilket imponerar. Min erfarenhet är att Prius förbrukning också är låg i verklig körning.

Bilen passar dig som: Behöver en laddhybrid som också fungerar för att pendla lite längre eller på långresor. Tyvärr är bagageutrymmet begränsat.

7. Hyundai Ioniq

Pris: från 344.900 kronor.

Räckvidd på el: 63 km.

Förbrukning: 10,3 kWh per tio mil (el), 1,1 liter per tio mil (bensin).

CO2: 26 gram per km.

Förbrukning utan el: 5,2 liter per tio mil (bensin).

Kommentar: När Hyundai presenterade sin nya modell Ioniq visade de alla typer av drivlinor samtidigt. Och en som imponerade direkt var laddhybriden. Lång räckvidd på el, lågt pris och en lika låg förbrukning utan el i batteriet som Toyotas Prius. Köregenskaperna är inte lika direkta och styrningen inte lika linjär som på till exempel en Kia Optima eller VW Passat.

Här är det lite mer avslappnat och med lite mer fokus på riktigt fin komfort. Det är lite annorlunda att köra en Ioniq om du tidigare kört en Volvo, Volkswagen eller Audi så ett råd är att testköra. Precis som för Toyota Prius kan bagageutrymme vara i minsta laget.

Bilen passar dig som: Behöver en bil som klarar kortare sträckor bara på el men som också klarar av att köras långt utan att förbrukningen gräver stora hål i plånboken. Tänk bara på att bagageutrymmet inte är jättestort.

8. Volkswagen Golf GTE

Pris: från 369.900 kronor.

Räckvidd på el: 50 km.

Förbrukning: 11,4 kWh per tio mil (el), 1,5 liter per tio mil (bensin).

CO2: 35 gram per km.

Förbrukning utan el: uppgift saknas.

Kommentar: Många gillade syskonbilen Audi A3 Sportback e-tron lite bättre än Golf GTE men då Audi nu plockat bort sin laddhybrid kan Golf GTE få en skjuts i försäljningen igen. Tyvärr har VW inte plockat in sin laddhybriddrivlina i kombiversionen av Golf utan "bara" i den vanliga femdörrarsbilen. Det betyder förstås mindre bagageutrymme och lite mindre plats i baksätet. Fina köregenskaper talar för Golf och precis som för VW Passat är designen stram direkt. Du som kört en VW tidigare kommer att känna igen dig och du kommer knappt att märka att bilen också körs på el.

Bilen passar dig som: Gillar Volkswagen och deras design och gränssnitt mot förare och passagerare i kupén. Det är rakt, enkelt och direkt. Men det är ett relativt litet bagageutrymme och förbrukningen relativt hög.

9. BMW 530e sedan

Pris: från 530.500 kronor.

Räckvidd på el: 46 km.

Förbrukning: 1,9 liter per tio mil (bensin), förbrukning el saknas.

CO2: 47 gram per km.

Förbrukning utan el: 9,7 liter per tio mil.

Kommentar: BMW har ett brett utbud av laddhybrider men många av dem har en relativt kort räckvidd på el. Jag vill ändå tipsa om 530e som erbjuder mycket fina köregenskaper, en hög teknisk utrustningsnivå och bästa komforten på den här listan. BMW bygger alltid bra drivlinor där automatväxellådan verkligen kan använda kraften i motorpaketet på bästa tänkbara sätt. Tyvärr har BMW hittills bara rullat fram sedaner med hybriddrivlina och jag ser förstås gärna en utveckling där vi också kan få en 5-serie Touring.

Bilen passar dig som: Vill ha en lite lyxigare och bekvämare laddhybrid med bästa tänkbara köregenskaper. Se upp med förbrukningen under långkörning.

Läs även: Volvo börjar sälja miljövänligare modell

Fotnot: Siffrorna för förbrukning och CO2-utsläpp är hämtade från respektive biltillverkare och är enligt körcykeln NEDC eller motsvarande. Siffrorna för förbrukning utan el är hämtade från den amerikanska myndigheten EPA:s officiella hemsida fueleconomy.org