Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-08-23 16:06

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/nu-riskerar-alla-som-aker-in-i-hamnen-att-fa-blasa/

Motor

Nu riskerar alla som åker in i hamnen att få ”blåsa”

Bild 1 av 3 Infrastrukturminister Tomas Eneroth vid invigningen av Sveriges första ”alkobom” i Göteborgs hamn.
Foto: Jonas Lindstedt/TT
Bild 2 av 3
Foto: Jonas Lindstedt/TT
Bild 3 av 3
Foto: Jonas Lindstedt/TT

GÖTEBORG. Landets första automatiserade nykterhetskontroll har invigts i Göteborgs hamn. Men fortfarande återstår frågor kring vem som ska ta hand om den som åker fast. Särskilda trafiksäkerhetsvärdar kan komma att lösa problemet.

Från och med måndagen riskerar alla förare av de 2.500 fordon som dagligen som passerar in och ut i Göteborgs energihamn att få genomgå alkoholtest. Den automatiserade kontrollen är ett led i regeringens och Trafikverkets ambition att ytterligare få ned dödstalet på vägarna.

Enligt Trafikverkets statistik fick 325 människor sätta livet till i trafiken förra året. I 75 av fallen handlade det om alkohol- och drogrelaterade olyckor. 

– Vi måste öka säkerheten och då vill jag ha ökade kontroller, inte minst i våra hamnar, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) som invigde anläggningen.

Alkobommen sitter vid in- och utpasseringen till hamnområdet, där föraren måste registrera sitt passerkort. Men långt ifrån alla tvingas ”blåsa”. Maskinen kan ställas in på en frekvens mellan 0–100 procent.

Maria Kraft, trafiksäkerhetschef vid Trafikverket, tror att automaterna kommer att ha samma effekt som en fartkamera.

– Blotta vetskapen om att man kan bli kontrollerad tror vi kommer innebära att man inte kör onykter, säger Kraft och berättar att automaterna ska få efterföljare i andra hamnar, men eftersom alla hamnar ser olika ut krävs det olika sorters lösningar.

Cecilia Magnusson, ordförande för Göteborgs hamn, poängterar att det också handlar om säkerheten i hamnen som arbetsplats.

De automatiserade kontrollerna har dröjt, trots att problemet med alkoholpåverkade lastbilschaufförer har aktualiserats i samband med flera dödsolyckor. En anledning är att transportföretagen har påpekat risken för köbildning och förseningar. Det återstår också vissa juridiska frågor att lösa. Vem ska ta hand om en förare, som maskinen avslöjar har för hög promillehalt i sin utandningsluft?

I dagsläget är det bara polisen som kan göra det, men man kommer inte ha resurser att i framtiden bevaka varje station. En lösning kan bli särskilt utbildade trafiksäkerhetsvakter.

– Vi har gjort en ansökan till regeringen och vi hoppas snart att vi kan ha en lösning på det här, säger Maria Kraft.

Tidigare har tillfälliga nykterhetskontroller genomförts i Göteborg vid färjebolaget Stenas Danmarksterminal. Tomas Eneroth säger att bland annat erfarenheterna från det projektet visar att kontrollerna behövs. 

Regeringen vill fortsätta höja ambitionsnivån när det gäller trafiksäkerheten och enligt Eneroth kommer man att lansera fler initiativ för att få ner dödligheten i trafiken, som han poängterar är ett ännu större problem internationellt. Han pekar på siffror som 1,3 miljoner döda och 50 miljoner skadade per år.

– För hela världen börjar trafikolyckor bli ett allt större problem. Det är faktiskt den vanligaste dödsorsaken bland ungdomar i världen, vanligare än både sjukdomar och droger. Nu måste vi se vad vi i Sverige, som jobbat länge med dessa frågor, kan bidra med för att se till att man till exempel i många utvecklingsländer inte gör om våra misstag, säger Eneroth.

Ett led är att regeringen nästa vår kommer att stå som värd för en stor internationell trafiksäkerhetskonferens, där ett 90-tal ministerledda delegationer deltar. Enligt Eneroth kan den automatiserade nykterhetskontrollen bli något som Sverige visar upp för besökarna.

– Men framför allt kommer vi att visa hur vi jobbar med digital teknik, geofencing (hinder som till exempel kan begränsa ett fordons hasighet) och trafiksäkerhetssystemens utformning, säger Eneroth.