Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-09-18 18:21

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/nu-rullar-kina-in-i-finrummet/

Motor

Nu rullar Kina in i finrummet

Li Shufu – ägare till både Volvo och Geely. Nu väser kommunistledningen i folkrepubliken Kina i hans nacke att Geely - inte Volvo - ska ta världsherravälde. Foto: Peter Claesson

För några veckor sedan skrev jag nyheten att kinesiska Geely planerar att lansera en lyxig elbil i Europa så tidigt som 2020 eller 2021.

Det bemöttes med skepsis. 

Geely?! Inte kan väl ett billig-krafs-märke från Kina klampa in Europas finrum och köra över koncernsyskonet Volvo genom att lansera en kinesisk lyx-elbil – med teknik från just Volvo? 

Det skulle vara fräckt och en monumental scenförändring. 

Vet hut! Kanske Torgny Lindgren skulle ha sagt. 

Men låt oss gå tillbaka till maj 2015. De första vassa höstvindarna nådde Kinas ekonomiska tillväxt och Kinas premiärminister Li Keqiang samlade sitt kabinett:

För att staka ut planen till ekonomiskt världsherravälde. 

Planen kallades ”Made in China 2025” och sade förenklat: ”Vi ska inte längre lufsa efter USA och Europa med hemmapulad Åsa-Nisse-teknik och vara världens fabrik. Vi ska leda teknikutvecklingen. Globalt. Bli världsledare i nästa generations elbilar, AI och självkörande bilar. Allt som definierar framtiden. 

Det är exakt här Geely kommer in i bilden. 

Geely Group hade redan 2010 köpt Volvo Cars. Från 2015 accelererades svensk tekniköverföring till kinesiska systermärket Geely, som bara det senaste året presenterat flera nya toppmoderna modeller som i praktiken har Volvoteknik. 

Men bara för Kinamarknaden. De kinesiska bilmärkena, inklusive Geeely, har varit paniskt rädda för att gå ut på världsmarknaden för tidigt. Dessutom har Kinas bilmarknad – världens största och snabbast växande – varit stor nog.

Men nu händer två stora saker samtidigt: 

Kinas bilförsäljning rasar i spåren av ekonomisk nedgång och tulltvister. Geely tillhör de som tappar mest försäljning i Kina. 

Framförallt bär åratal av idogt jobb med ”Made in China 2025” frukt för Kinas bilbolag. 

Likt färdig-diade muskulösa tigrar står de redo att erövra Europa och USA med billigare, modernare och bättre bilar.

Det räcker nog inte att ropa: Vet hut! 

En fråga väldigt många bör ställa sig nu är: Hur ska Volvo Cars eller BMW eller Ford tackla detta? 

Läs mer: Volvo Cars växer men vinsten rasar