Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-14 18:16

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/nu-ska-elcyklarna-booma/

Motor

Nu ska elcyklarna booma

Fullt ös, även när det stiger. Inne på Stockholmsmässan kan man test-elcykla i en uppbyggd bana. Nervkittlande och galet kul, tycker DN:s testförare Ulrika By.
Bild 1 av 8 Fullt ös, även när det stiger. Inne på Stockholmsmässan kan man test-elcykla i en uppbyggd bana. Nervkittlande och galet kul, tycker DN:s testförare Ulrika By. Foto: Roger Turesson
Utan flås och svett – när DN:s Ulrika By testade att cykla på elcykeln Elin från Crescent blev motvind till medvind – även i uppförsbacken.
Bild 2 av 8 Utan flås och svett – när DN:s Ulrika By testade att cykla på elcykeln Elin från Crescent blev motvind till medvind – även i uppförsbacken. Foto: Roger Turesson
Bild 3 av 8 Årets heta elcyklar visas på Stockholmsmässan. Elcykel från Lapierre med inbyggt lyse i framskärmen. Foto: Roger Turesson
Bild 4 av 8 Stefan Andersson, produktchef på Batavus – ett märke som tillverkas i Holland, är övertygad om att nu är Sverige mogen för elcykeln. Foto: Roger Turesson
Bild 5 av 8 Reglaget för att justera elmotorns effekt liknar ett vanligt växelreglage. Här på 7-växlade damcykeln Elin från Crescent (17 795 kronor). Foto: Roger Turesson
Bild 6 av 8 Crescents Eli, en 10-växlad hybridcykel med elmotorn placerad på ramen (24 995 kronor). Foto: Roger Turesson
Bild 7 av 8 Batavus Genova (16 490 kronor) har batteriet placerat under pakethållaren. Det tas lätt bort för laddning på kontoret eller hemma. Foto: Roger Turesson
Effektreglage och färddator, samt handtag i skinn. Batavus satsar på detaljerna.
Bild 8 av 8 Effektreglage och färddator, samt handtag i skinn. Batavus satsar på detaljerna. Foto: Roger Turesson

Kanske är det Luther som gjort att elcykeln ännu inte blivit någon succé i Sverige. Svensken ”kan själv” – och anser att mjölksyran ska svida i låren när man cyklar. Men nu vänder det, enligt branschen. Det är dock inte cyklisterna man vill åt. Det är bilisterna.

Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. Logga in