Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Motor

Nu ska elcyklarna booma

Kanske är det Luther som gjort att elcykeln ännu inte blivit någon succé i Sverige. Svensken ”kan själv” – och anser att mjölksyran ska svida i låren när man cyklar. Men nu vänder det, enligt branschen. Det är dock inte cyklisterna man vill åt. Det är bilisterna.

– Tänk dig att du börjar bli lite rund om magen och att du tröttnat på att sitta i bilkö. Men du har två mil till jobbet och pallar inte att cykla. Då är elcykeln det perfekta alternativet.

Det hävdar Magnus Rundblad, mässgeneral på nu pågående Sweden bikeexpo på Stockholmsmässan samtidigt som han visar runt bland en uppsjö av olika modeller av elcyklar som nu finns på marknaden.

Sverige är fortfarande jungfrulig mark. Här såldes det runt 30 000 elcyklar förra året, samtidigt som det i Holland såldes drygt 200 000. Men nu är marknaden mogen och förvirringen kring vad som är en ”elassisterad cykel” och en ”motoriserad cykelmoped” har lagt sig.

En elcykel har en elmotor som hjälper till upp till max 25 kilometer i timmen och effekten på motorn är 250 watt. Det krävs inget förarbevis och trampa, det måste du. Det är att svettas du slipper och du kommer att orka mil efter mil, om man får tro försäljarna.

Johanna Smedberg, marknadsansvarig på Cycleurope, som saluför bland annat märkena Crescent och Monark, berättar att de kommer att flyttar tillverkningen av sina cyklar från Frankrike till Sverige i höst, allt för att möta den ökade efterfrågan. Minst 80 000 cyklar räknar de med att sälja i år.

– Elcykeln symboliserar i princip allt som står högt upp samhällsbyggets agenda just nu. Den är ett kondensat av miljövänlighet och folkhälsa, men också ett svar på trängseln på våra vägar, säger hon.

Hittills har elcyklarna dock dragits med problem. De svenskar som var tidigt ute köpte ofta Kinatillverkade cyklar av förhållandevis låg kvalitet. Svenskens skepsis har också präglats av en bild av att det skulle vara ”fusk” att elcykla. Utöver det kommer känslan av att ju mer tekniska prylar, desto mer bekymmer. En elcykel kräver, som alla slags cyklar, viss service och faktum är att vem som helst varken kan eller ska mecka med en elmotor.

Men sedan några år tillbaka har så väl betalningsvilja och kvaliteten på de elcyklar som säljs i Sverige ökat. Det holländska märket Batavus, som förra året vann till exempel Cykelfrämjandets bäst-i-test, satsar också stort i Sverige.

– Faktum är att den här gången är det på västkusten som trenden verkligen satt sig, och inte Stockholm. I Varberg har till och med ungdomar börjat elcykla i stället för att åka buss till skolan, säger Stefan Andersson, produktansvarig.

Att Stockholmarna kommer att haka på är dock sannolikt. I dag finns det elcyklar i alla modeller; från den klassiska damcykeln via hybrider till mountainbikes och racercyklar, något som ska locka storstadsborna. Men det kostar. Det står allt mellan 15 000 och 40 000 på prislapparna Och har du 100 000 över finns det cyklar i det segmentet också.

Men det är pengar som du enligt branschen snabbt trampar in – du slipper ju onekligen tanka.

Fakta. Elcykel

Är en helt vanlig cykel utrustad med en elmotor. Den kan sitta i navet eller centralt på ramen. Elmotorn styrs av sensorer placerade antingen som magneter på vevpartiet eller ute på kuggdrevet fram.

Kan användas som vanlig cykel.

Du måste trampa för att elmotorn ska ge dig extra skjuts. Det finns flera olika lägen av kraft från motorn. När du når 25 kilometer i timmen slutar du få hjälp av elmotorn.

Batteriet är löstagbart och du laddar upp det hemma med en medföljande laddare. Uppladdningen tar 2,5–8 timmar.

Cykelmodellen och hur mycket hjälp du vill ha av motorn avgör hur långt batteriet räcker. Upp till 145 mil gäller för de bästa batterierna.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.