Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
Mitt DN - skapa ditt nyhetsflöde Mina nyhetsbrev Ämnen jag följer Sparade artiklar Kunderbjudanden Kundservice och prenumeration Logga ut
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Ny bildelningstjänst laddar med elbilar

Högtidlig invigning med representanter för den franska och japanska ambassaden.
Högtidlig invigning med representanter för den franska och japanska ambassaden. Foto: Jacques Wallner

Den 31 oktober blir bildelningsföretaget Drive Nows sista dag i Stockholm. Samma onsdag ska bildelningsföretaget Aimo starta sin verksamhet i huvudstaden.

Det har varit kämpigt för bildelningsföretagen i Stockholm. Car to go (ingår i Daimlerkoncernen) med 250 Smart-bilar startade sent 2014 och höll ut till hösten 2016.

Konkurrenten Drive Now (ägare BMW och Sixt) startade sin verksamhet i Stockholm hösten 2015 med cirka 300 BMW- och Minibilar – men ger nu upp. Sista verksamhetsdag blir den 31 oktober.

Aimos invigning i Stockholm blev en högtidlig ceremoni med representanter för de franska och japanska ambassaderna samt representanter för ägaren Sumitomo Corporation.

Varför ska Aimo lyckas när de andra inte klarat sig?

– Vi har ett annat affärskoncept med hundra procent elbilar, svarar Josephine Adorelle, marknads- och informationschef hos Aimo. 

Hon har lång erfarenhet av elbilar som produktchef för Renaults elbilar i Sverige och ansvarig för Teslas laddinfrastruktur i Sverige.

Från den 31 oktober kommer 300 Renault Zoe finnas på både stadens gatuparkering likväl som på särskilda Aimo-parkeringar med laddstationer.

Zoebilarnas räckvidd på el uppges till någonstans mellan 20-30 mil beroende på körförhållanden. Kunderna behöver inte ladda bilarna om de inte vill. Aimos personal ser var bilarna står och vilken laddning de har och ombesörjer att de laddas fullt om det behövs.

Hemmazonen, där bilarna får lämnas, är i dagsläget Stockholms innerstad, Solna och Hammarby Sjöstad. Men Josephine Adorelle öppnar för att det kan ändras kanske redan denna månad.

Ambitionen är hög.

– Vi ska bli en global tjänst.

Bilarna bokas, låses upp och låses, med hjälp av en app i mobilen. Betalning sker med konto- och kreditkort/mobilt bank-id. Det finns ingen tidsgräns för hyresperioden.

För att få fart på tjänsten inleds verksamheten med lockpriser som inkluderar parkering, trängselavgifter och el för 100 kronor för den första timmen ...

Fakta.Aimo.

Namnet består av två delar. AI som kan tydas som både artificiell intelligens och kärlek. Mo står för mobil lösning.

Aimo startar i Stockholm, men tanken är att ta konceptet vidare till andra städer runt om i världen.

Aimo ägs av en jättelik japansk koncern: Sumitomo. Denna räknar sitt ursprung som handelshus tillbaka till 1600-talet. Sumitomo är ett konglomerat med massvis med olika verksamheter.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.