Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-01-23 21:34

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/ny-guide-till-sakra-och-branslesnala-bilar/

Motor

Ny årsguide till säkra och bränslesnåla bilar

En Volvo laddhybrid på besök vid en laddstation.
Bild 1 av 3 En Volvo laddhybrid på besök vid en laddstation.
Foto: Fredrik Sandberg / TT
Hyundai Nexo är första vätgasbil att ta sig in på Folksams lista över marknadens säkraste och bränslesnålaste nybilar.
Bild 2 av 3 Hyundai Nexo är första vätgasbil att ta sig in på Folksams lista över marknadens säkraste och bränslesnålaste nybilar.
Foto: Jacques Wallner
Avgasutsläppen – en ständig källa till problem och utmaningar för fordonsindustrin.
Bild 3 av 3 Avgasutsläppen – en ständig källa till problem och utmaningar för fordonsindustrin.
Foto: Magnus Hallgren

Det går undan i utvecklingen av nya bilars assistanssystem, som exempelvis autobroms för fotgängare och filbytesvarnare. När Folksam nu släpper 2019 års lista med svenska marknadens säkraste och bränslesnålaste nybilar har försäkringsbolaget skärpt kraven avseende dessa båda funktioner.

Kalle Holmberg
Rätta artikel

Ändå omfattar den nya listan 40 godkända bilmodeller, en hjälp både för privatpersoner som går i nybilstankar och inköpare som har hand om stora företagsflottor.

– Vi har från och med förra året satt autobroms för fotgängare som krav för godkännande. Problemet med exempelvis autobromssystem är att tillverkare ofta erbjuder dessa som enbart tillval. Vi menar att kunden inte aktivt ska behöva ta reda på att systemet ingår i utrustningen – det ska finnas där som standard, säger Anders Ydenius, trafikforskare vid Folksam och djupt involverad med att ta fram listan som nu är inne på sitt 22:a år.

De väsentligt skärpta säkerhetskraven, inte minst vad gäller assistanssystemen, har sin grund i att utvecklingen på detta område går snabbt. Forskningen möjliggör nya tekniska lösningar som tillverkarna tar till sig. Ydenius nämner just autobroms för fotgängare, med förmåga att detektera (upptäcka) gående i trafiken, som ett exempel:

– För två, tre år sedan var andelen bilar med dessa system så liten att vi inte kunde tänka oss att ha det som krav i år. Nu är det verklighet, så snabb är utvecklingen, säger han vidare, och poängterar att uppdateringar av listan görs runt månadsskiftet juli-augusti.

– Då kan vi lägga till och dra ifrån uppgifter som förändrar bilden. Och nu i början av året, om det poppar upp resultat från krocktester med bilar som gjorts under december, så för vi in dem direkt.

På årets lista har för första gången en vätgasbil tagit sig in, sydkoreanska Hyundai Nexo.

– Vätgas är ett drivmedel som har stor potential eftersom klimatpåverkan är liten, tankning går relativt fort och räckvidden är lång. Utbudet av säkra bilar med nollutsläpp är dock fortfarande mycket begränsat. I år är det endast Hyundai Nexo, Hyundai Ionic, Hyundai Kona, Jaguar I-Pace, Nissan Leaf, Tesla Model S, VW E-Golf och Kia E-Niro som är godkända, säger Anders Ydenius.

Sett på längre sikt bekymrar han sig för just vätgasbilen, som i utsläppsväg endast har något så oskyldigt som vattenånga att visa upp:

– Jag skulle gärna ha sett ökade möjligheter för vätgasbilarna, som är bakbundna i dagsläget på grund av bristen på tankställen för vätgas. Stora insatser krävs för att öka antalet, som i Sverige i dag är färre än fem ställen… Under de närmaste tre åren finns det endast inplanerat mellan 10 och 14 nya tankställen. Jämför det med antalet gasmackar – som det ju klagas på är för få – som ligger på kring 170 ställen, påpekar Anders Ydenius.

– Om vi ska klara utsläppsmålet med nollutsläpp till 2030 hoppas jag att antalet bilar med alternativa bränslen ökar i snabbare takt framöver.

Cirka hälften av bilmodellerna på Folksams nybilslista är diesel- eller bensindrivna. 23 modeller finns i versioner med diesel eller bensindrift. 23 modeller finns i versioner med alternativa bränslen, varav tolv är laddhybrider. Nya på listan bland laddhybriderna är Kia Optima och Volvo S60/V60 T8 och bland elbilarna Hyundai Kona och Jaguar I-Pace. 18 modeller finns i versioner med gasdrift eller koldioxidutsläpp under 60 gram per kilometer, vilket berättigar till den statliga klimatbonusen.

Om konsumenter i bilköpstankar tar intryck av Folksams lista och gör det som enligt listans kriterier är ett bra val, innebär det förstås att bolaget som försäkringsgivare har nytta av det i förlängningen – i form av lägre kostnader för de skador som försäkringstagare råkar ut för.

Vad kör du själv för bil?

– Nu har jag en laddhybrid, som ska bytas ut inom närmaste året. Mina erfarenheter av den är mycket goda, även om det för min körning inte skulle göra ont med dubbel räckvidd. I praktiken är den fyra mil, att jämföra med angivna fem mil, säger Anders Ydenius.

DN förtydligar frågan: 

Vilken bilmodell är det då du rattar?

– Det vore nog fel av mig, i min position, att berätta det.

 

Läs mer (tidigare artiklar):

Bästa nya bilarna 2018

Flera elbilar klarar inte säkerhetskraven