Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-12-10 05:25

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/nya-audi-q3-kan-bli-en-favorit-bland-barnfamiljer/

Motor

Nya Audi Q3 kan bli en favorit bland barnfamiljer

”Det är bara grillen som verkligen ger nya Q3 en personlighet”, skriver Jan-Erik Berggren.
”Det är bara grillen som verkligen ger nya Q3 en personlighet”, skriver Jan-Erik Berggren. Foto: Audi

Det finns något väldigt självklart med nya, större Audi Q3. Jag sätter mig vid ratten och allt faller på plats i harmoni. Men, precis som en del annat som är vackert så är det lite för perfekt. Och designmässigt är det bara grillen som ger Q3 en personlighet.

Rätta artikel

Audi visade konceptbilen Audi Cross Coupé Quattro på bilsalongen i Shanghai 2007. Fyra år senare rullades Audi Q3 fram på samma salong – en suv som delade plattformen PQ35 med VW-gruppbilar som Audi A3, VW Golf, Skoda Yeti och VW Tiguan.

Designen var lite tråkig och många klagade på små innerutrymmen, trångt baksäte och litet bagageutrymme. Det gick liksom inte att gå från en mellanstor kombi till en Q3 utan att krympa sin packning.

Allt det där har Audi ändrat på till andra generationen av Q3 som får samsas med profilerade e-tron, Q8, A6 och A1 bland årets många bilnyheter från Audi. Det går nästan lika obemärkt förbi att nya Q3 byggs på MQB-plattformen.

Precis som syskonbilen Tiguan har Q3 växt åt alla håll. Baksätet är rymligare och bagageutrymmet sväljer nu 100 liter mer än tidigare. 530 liter med de tre baksätesryggstöden uppfällda – baksätet kan också skjutas framåt – och hela 1 500 liter med ryggstöden nedfällda.

Både fram och bak sitter du högt med bra översikt. Det är lite ovanligt att sitta såpass högt i baksätet och det här kan bli en favorit bland barnfamiljerna.

Den nya Audi Q3 bjuder på bra utrymmen.
Bild 1 av 2 Den nya Audi Q3 bjuder på bra utrymmen. Foto: Jan-Erik Berggren
Bild 2 av 2 Foto: Jan-Erik Berggren

Nej, det går inte längre att tycka att Q3 är för liten eller för trång, i alla fall inte i jämförelse med en mellanstor kombi. Nya Q3 har utrymmen som till och med kan matcha en så stor bil som Volvo V90.

Instrumenteringen är enligt Audis standard för de lite mindre bilarna och alltså med en stor pekskärm integrerad i instrumentpanelen. Det ger ett snyggt och rent intryck och vid det här laget är det lätt att få till de olika handgreppen. 

Filkörningsassistenten stängs av på toppen av vänsterspaken och de olika körlägena sitter där till vänster i raden av knappar under bildskärmen. Som vanligt gillar jag komfort- och eco-lägena bästa då dynamic gör bilen onödigt nervös. Jag behöver inte en sportig suv utan ser hellre att jag kan köra mjukt och behagligt. 

Den billigaste modellen är försedd med en sexstegad manuell låda men vid lanseringen i Sverige är det sjustegad S-tronic till 1,5-liters bensinmotorn som gäller. Och framhjulsdrift. Tvålitersmotorerna, bensin och diesel, får fyrhjulsdrift.

En egenhet som jag inte tidigare märkt av på S-tronic-automatlådan är att när jag använder paddlarna på ratten går växellådan över i manuellt läge och den hoppar inte tillbaka till automatläge av sig självt. Lite irriterande när jag växlar ner inför en korsning eller rondell och sen vill att bilen ska börja växla själv. Å andra sidan får automatlådor ofta kritik för att de inte låter föraren "dra ur" varje växel tillräckligt långt. 

Audi Q3 är en tuff konkurrent till bland andra Volvo XC40 och kanske blir det, precis som med första generationen, designen som avgör. Där är det är bara grillen som verkligen ger nya Q3 en personlighet. 

Prislappen kan också bli avgörande i fighten med Volvo. Slutpriset på Q3 lär stiga en del när du lägger till automatlådan och fyrhjulsdrift till grundmodellen. Kanske vill du också ha sportchassi och assistanspaketet.

Vid introduktionen finns bara bensin- och dieselmotorer, men räkna med 48-voltshybrider och kanske även en laddhybrid inom ett par år.

Ämnen i den här artikeln:

Audi
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Jan-Erik Berggren

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt