Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2020-02-23 00:38

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/nya-hyundai-i10-ger-dig-toppkomfort-utan-eldrift/

Motor

Nya Hyundai i10 ger dig toppkomfort utan eldrift

Veck på huven, spretig strålkastardesign och bred grill med integrerade varselljus ger nya i10 mer av attityd.
Veck på huven, spretig strålkastardesign och bred grill med integrerade varselljus ger nya i10 mer av attityd. Foto: Peter Klemensberger

Tredje generationen Hyundai i10 kommer med en hel del modern teknik rörande både säkerhet och uppkoppling. Men elektrifieringen dröjer. Komforten är dock på topp.

Småbilen tappar mark och bara det faktum att nya Hyundai i10 inte kommer med eldrift borde vara skäl nog att stanna hemma från provkörningen och göra något vettigare.

Men med överbefolkade städer och hårdare avgaskrav har småbilen sin plats med kompakta mått, låg förbrukning och därmed låga utsläpp. Det faktum att biltypen ännu har 26 procent av den europeiska marknaden, och hela 50 procent i Italien, är skäl nog att vara här.

Nya Hyundai i10 har modernare design än tidigare och under det två centimeter bredare skalet finns ny och fräsch teknik. Det gäller emellertid inte motorerna som är de gamla välkända, en fyrcylindrig bensinmotor på 1,2 liter och 84 hästkrafter och en mindre på en liter som har tre cylindrar och 67 hästkrafter. Endast den mindre är aktuell för Sverige. Skillnaden är inte jättestor men visar sig när marken inte längre är platt. Då får jag jobba flitigt med högerfoten och växelhanden för att hålla tempot uppe med den lilla motorn.

Nej, den nya tekniken hos i10 rör helt andra saker. En pekskärm på upp till åtta tum är i centrum och infotainmentsystemet är kompatibelt med Apple CarPlay och Android Auto. Hyundai erbjuder dig onlinetjänster och möjlighet till fjärrstyrning av bilen via en app i din mobiltelefon och finns tillgängligt via ett teknikpaket, tyvärr bara till toppversionen.

Högt placerad pekskärm, logisk förarmiljö men plastiga materialval. Plus för gropen ovanför handskfacket.
Högt placerad pekskärm, logisk förarmiljö men plastiga materialval. Plus för gropen ovanför handskfacket. Foto: Peter Klemensberger

Farthållare, LED-ljus, backkamera, klimatanläggning och eluppvärmd ratt är saker som tidigare bara fanns på större bilar men hittas i menyn till i10. Många funktioner kommer först i de mer påkostade utrustningsnivåerna men säkerhetsmässigt har i10 sympatiskt nog redan i grundutförande funktioner som autobroms, filhållningsassistans och trötthetsvarnare men även något så lyxigt som automatiskt helljus.

Bakom ratten trivs jag även om kopplingen är lätt och har diffust dragläge. Stolarna är sköna, förarmiljön logisk. Bilen går tyst för att vara en småbil, att samtala i normal ton går utmärkt på prima portugisisk asfalt. Motorn hörs mest när den ansträngs och det enda störande ljudet är vindsus på motorvägen, en miljö där annars bilen är väldigt stadig för att vara en liten bil.

Interiördesignen imponerar med modernt snitt och återkommande tredimensionellt mönster men materialen imponerar inte och utgörs till stora delar av smäckig plast.

Jag vill ge plus för en skön ratt, den praktiska förvaringsgropen ovanför handskfacket samt bakstolparnas design och den lägre fönsterlinjen än hos utgående i10 som tillsammans ger en bra runtomsikt.

Lamporna baktill har flyttats ut och ger i10 ett brett intryck. Den bakre takstopens pekande form ger taket en svävande design – trendigt.
Lamporna baktill har flyttats ut och ger i10 ett brett intryck. Den bakre takstopens pekande form ger taket en svävande design – trendigt. Foto: Peter Klemensberger

Som baksätespassagerare går inte allt i dur. Dynan är åt det plattare hållet, vägbruset är högre och här hörs rasslande gruskorn och slammer från hjulupphängningen. Benutrymmet är riktigt bra och var så redan på förra i10 som hade fyra centimeter kortare avstånd mellan hjulaxlarna. Takhöjden är generös trots att bilen är två centimeter lägre än tidigare.

Hyundai hävdar att i10 är rolig att köra och jag håller med. Det har dock inte med motor, växellåda, utväxling eller styrning att göra utan beror mer på det nätta formatet utan att behöva tumma på vare sig komfort eller funktion – ja, beroende på hur du kryssar för i tillvalslistan vill säga.

 

Läs mer: Småbil med lyxigt anslag 

Ämnen i artikeln

Biltester
Hyundai
Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
Rätta artikel

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt