Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.
En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-20 18:51 Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/nya-skatteregler-ger-fortsatt-dramatik-pa-nybilsmarknaden/
Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Nya skatteregler ger fortsatt dramatik på nybilsmarknaden

Trots kraftiga nedgång i oktober tror Bil Sweden på ett mycket starkt helår. Arkivbild.
Trots kraftiga nedgång i oktober tror Bil Sweden på ett mycket starkt helår. Arkivbild. Foto: Lasse Swärd

Nyregistreringarna av bilar och lätta lastbilar fortsatte att falla i oktober, men inte lika brant som i september. Branschföreningen Bil Sweden står fast vid prognosen för helåret på 360.000 bilar, vilket är en mycket hög siffra historiskt sett.

Det råder fortsatt dramatik på nybilsmarknaden efter det nya skattesystemet bonus malus, som infördes den 1 juli. I juni nyregistrerades rekordmånga bensin- och dieselbilar för att undkomma den högre skatten (malus).  På motsvarade sätt blev det ovanligt många laddbara bilar som registrerades in efter halvårsskiftet, då bonusen höjdes.

De totala registreringarna föll dock kraftigt i juli och utvecklingen har fortsatt under hösten. I oktober backadel registreringarna av nya personbilar med 28 procent och lätta lastbilar med 40 procent.  Det är framför allt privatkunder som väljer att avvakta köp av ny bil. 

– Nedgången för personbilar beror i första hand på kvardröjande effekter av det nya fordonsskattesystemet, säger Bil Swedens vd Mattias Bergman.

– En annan anledning är förlängda leveranstider för vissa modeller som en följd av brist på testkapacitet i Europa för att få nya bilmodeller godkända enligt den nya testmetoden WLTP. Den effekten ser vi inom hela EU där personbilsregistreringarna minskade med 23 procent i september, säger Mattias Bergman.

Andelen laddbara bilar ökade med 22 procent i oktober och ser man till hela nybilskakan svarade de för 11,4 procent, jämfört med 6,7 procent i oktober i fjol. Ackumulerat, januari-oktober, är andelen laddbara bilar 7,4 procent, mot 4,8 i fjol.

Nedgången för dieselbilar verkar avta något i kraft, vilket är väntat enligt Bil Swedens prognos.  I oktober var andelen dieslar  32,2 procent. 

– Minskningen av dieselandelen som pågått under senare år kommer sannolikt fortsätta att plana ut, säger Mattias Bergman.

Topplistan hittills i år innehas av Volvos stora bilar i S- och V90-serien. De köps i huvudsak av företag. Andelen diesel här är 76 procent.

På andra plats ligger Volkswagens modell Golf, som är poppis bland privatkunder. 

Bland laddbara bilar ligger Volkswagen Passat GTE i topp.

Bil Sweden tror att helåret slutar med 360.000 nyregistrerade personbilar. Det skulle i så fall bli det tredje bästa året sedan Bil Swedens mätningar började. I fjol blev det närmare 380.000 bilar, nytt rekord. Året före blev det drygt 372.000 bilar.

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.
© Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt
Kommentera artikeln
I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.