Du följer nu ämnet: STOCKHOLMS STAD (sparas i Mitt DN)
Motor

Nya Volvo XC40 får bekänna färg i vinterföre

Fräck design, hög förarkomfort, bra lastutrymme och körsäker som få andra bilar. 

Men varför så dyr?

Välkommen på en vintrig långtur i Volvos nya suv XC40.

Efter framgångarna med de större suvarna XC90 och XC60 kommer nu minstingen XC40. En helt logisk satsning med tanke på det starka sug som råder efter suvar, särskilt kompakta sådana.

XC40 är intressant på flera sätt. Den är den första modellen på den nya lilla plattformen CMA, som ska bära upp hela nya 40-serien. Fler versioner kommer längre fram, bland annat en laddhybrid och en batteridriven elbil.

Provbilen är en D4 AWD, vilket betyder diesel och fyrhjulsdrift. D4:an känns igen från storasyskonen och är förstahandsvalet för många köpare av XC60, XC90 och 90-serien.

Är motorn lika given i den mindre XC40? 190 hästkrafter och 400 newtonmeter i vridmoment – behövs så mycket kraft? Det beror naturligtvis på vilka behov du har, om du ofta drar mycket last till exempel. 

XC40 har kompakta yttermått men är rymlig invändigt.
XC40 har kompakta yttermått men är rymlig invändigt. Foto: Lasse Swärd

Många klarar sig bra med en mindre motor, D3 eller den helt nya trecylindriga bensinmotorn T3. Men till den senare får man nöja sig med framhjulsdrift och manuell växellåda.

Ett annat skäl att gå ner i motorstorlek är pris. Provbilen kostar – håll i er – 501.200 kronor. I summan ingår diverse tillval, som taklucka, bränslevärmare, navigation med mera. Men ändå – en halv miljon för en kompakt suv? T3:an börjar på 293.900 kronor.

Nya Volkswagen T-Roc, som bara är aningen mindre än XC40, kostar med motsvarade T3-motor 214 900 kronor.

Men låt oss lämna prislistor och tillval och gå till kärnan – bilen, hur är den att köra? Har Volvos tekniker lyckats?

Läs också: Volkswagen nya tar upp kampen med Volvo

Ja, över förväntan är det korta svaret. Bilen är en fröjd att köra för den som prioriterar komfort i förstklassiga stolar och som uppskattar tryggt och förutsägbart uppträdande med Volvos alla säkerhetsfunktioner.

Förarmiljön är ytterst genomtänkt. Känslan av kvalitet i stort och smått är påtaglig. Första intrycket är att det här är lika mycket premium som vad tyska finbilar utstrålar. Om intrycket sedan står sig återstår att se.

Förarmiljön är enkel och överskådlig. Många funktioner sköts på den stora pekskärman i mitten.
Förarmiljön är enkel och överskådlig. Många funktioner sköts på den stora pekskärman i mitten. Foto: Lasse Swärd

Till skillnad från den utgående Volvo 40-serien har nya XC40 flera fiffigt utformade förvaringsfack, bland annat i framdörrarna. För att inte prylar som isskrapor, ficklampor, flaskor och annat, som man gärna lägger där, ska skramla är delar av dörrsidan klädd i absorberande filt.

Framför den lilla knubbiga växelspaken, som aktiverar den åttastegade automatlådan från japanska Aisin, finns ett fack för mobiltelefon med trådlös laddning (ingår i Teknikpaket Pro för 18 900). Fack finns också för passerkort, bränslekort med mera.

Lastgolvet bak går att öppna och ställa i flera olika lägen. Fästöglor och remmar håller påsar på plats, enkla funktioner man snabbt uppskattar.

Den treekrade ratten klädd i läder är skön att greppa och blir närmast grillvarm kort efter start. Effektivare rattvärme har jag aldrig känt. 

Styrkänslan är som vanligt i Volvo åt det lättare hållet, men utan att vara diffus i känslan. Med olika körprofiler ändras gas- och styrrespons, växlingspunkter och bromsar.

Läs också: Rekordår för Volvo Cars

De flesta av bilens funktioner sköter man på en 9 tums pekskärm. Det tar ett tag att bli van med Volvos gränssnitt i systemet Sensus. Vissa funktioner känns inte helt logiska. Jag saknar vanliga analoga vred för att reglera fläkt och val av luftströmmar

Parkeringssensorer med parkeringsassistent (tillval) och kameror som ser 360 grader (ja, även det tillval) gör det till en barnlek att manövrera i trånga utrymmen. När bilen är ren, vill säga.

Markfrigången är drygt 21 centimeter.
Markfrigången är drygt 21 centimeter. Foto: Lasse Swärd

Vi kör norrut i vinterväder med allt mer snö och det tar inte lång tid förrän bilens ögon knappt har ledsyn. Bakpartiet är en enda snömassa. 

Det blir riktigt obehagligt när man ska backa ut från en p-ruta och försöka se snett bakåt – inte en chans. Det breda bakstolparna skymmer praktiskt taget all sikt.

Sedd utifrån ser bilen fräck ut, särskilt från sidan med en fönsterlinje som vid bakdörren bryts av uppåt och möter taklinjen i vinkel. Fronten domineras av en rejält tilltagen grill som är mer konkav, likt P1800, flankerad av varselljus i T-form, Tors hammare på Volvospråk. 

Provbilen som är utrustad med R-design med sportigare chassisättning har dessutom ett blanksvart tak som kontrasterar starkt mot den i övrigt pärlvita lacken.

Med den adaptiva farthållaren på 110 km/timmen lufsar motorn på i cirka 1.800 varv/minut. Rena lunken. Vid gaspådrag svarar den direkt. 0-100 km/timmen går på 7,9 sekunder. Växlingarna sker smidigt och närmast omärkligt vid lugna gaspådrag och inbromsningar.

Motorn har påtaglig dragkraft redan på låga varv och hänger med bra upp till rödmarkeringen, som börjar vid 4.500 varv/minut.

Något som inte imponerar är bränsleförbrukningen. Bilen ska enligt deklarationen nöja sig med 0,51 liter per mil, men det första passet på 50 mil visar 0,72 liter/mil. Efter 143 mil, varav de sista 60 milen i låg fart genom bitvis mycket svårt vinterväder, blir facit 0,67 liter/mil. De är en merförbrukning på 31 procent.

LED-varselljus med den typiska T-formen som Volvo kallar Tors Hammare.
LED-varselljus med den typiska T-formen som Volvo kallar Tors Hammare. Foto: Lasse Swärd

Vid lanseringen av XC40 fanns bara D4 och den starka bensinmotorn T5 att tillgå. Men nu finns fler motoralternativ. Den laddbara versionen, som väntas i höst, får eldrift i kombination med bensinmotorn T3, vilket låter som ett klokt beslut. Förhoppningsvis kan då Volvo få en laddhybrid som är hyfsat bränslesnål även när elen tar slut (som Toyota Prius).

Huvudkonkurrenter till Volvo XC40 är Audi Q3, BMW X1 och Mercedes GLA. Nya versioner av Q3 och GLA väntar runt hörnet, vilket XC40 lär få känna av vad det lider.

Men nu är nu. XC40 finns att köpa i dag. Lockar den? 

En summering av tio dagar med bilen blir så här: En kompakt Volvo-suv med förnämlig åkkomfort, hög säkerhet och god funktionalitet.

Läs också: Jacques Wallner: Här är utmaningarna för Volvo framöver

Men de yttre formerna har sina brister - bakåtsikten begränsas och hela bakpartiet är rena snömagneten. Dessutom tränger vägsmuts märkligt nog in mellan de bakre dörrspringorna och smutsar ner plåten rejält innanför dörren. 

Och priserna blir i saftigaste laget när jag jämför vad jag får om jag i stället väljer den större modellen Volvo XC60, eller den något mindre konkurrenten Volkswagen T-Roc. 

Kanske kan Volvos nya prenumerationstjänst Care by Volvo vara ett alternativ. Hyr bilen i 24 eller 36 månader. Vinterdäck, reparationer och en rad tjänster ingår, men så är också månadskostnaden därefter – från 5.799 kronor.

Volvo XC40 D4 AWD

 

Miljö

Koldioxidutsläpp: 135 gram/km.

Dieselförbrukning: 5,1 liter/100 km.

Miljförmåner: Nej.

 

Ekonomi

Pris: 383.900 kronor (provbilen  501.200 kronor).

Årlig fordonsskatt: 2.354 kronor (5.715 kronor i nya fordonsskatten som börjar gälla 1 juli).

Servicekostnad 3 år/6 000 mil: 9.758 kronor.

Bränslekostnad 2.000 mil/år: 13.500 kronor.

Garantier: nybil 2 år, rost 12 år, vagnskada 3 år, assistans 3 år, därefter förnyas assistans ett år i taget vid service på auktoriserad Volvoverkstad.

 

Teknik

Motor: fyra cylindrar, 2 liter, 190 hk vid 4.000 varv/min, 400 Nm mellan 1 750-2.500 varv/min.

Drivning: fyrhjulsdrift.

Växellåda: automat med åtta växlar.

 

Prestanda

Acceleration 0–100 km/tim: 7,9 sekunder.

Toppfart: 210 km/tim.

 

Mått/vikt

Längd/bredd/höjd: 443/165/186 centimeter.

Markfrigång: 21 centimeter.

Bagagevolym: 460-1.336 liter.

Tjänstevikt: 1.824 kilo.

Maximal dragvikt: 2.100 kilo. Med endast B-körkort: 1.250 kilo.

 

 

Betyg del för del

Ekonomi 3

Miljöegenskaper 3

Utseende/image 4

Säkerhet 5

Komfort 5

Utrymme/last 5

Köregenskaper 5

Totalbetyg = 30 av 35

 

Plus:

Komfort

Utrymme

Köregenskaper

Säkerhet

 

Minus:

Pris

Förbrukning

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.