Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2019-05-27 10:18

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/nybilskunder-tvekar-om-teknikval/

Motor

Nybilskunder tvekar om teknikval

Kent Jonsson vd Upplands Motor. Foto: Lasse Swärd

Stabil nybilsmarknad och och en mycket stark marknad för begagnade bilar. Det är Kent Jonssons beskrivning av läget. 

Rätta artikel

Han är vd för Upplands Motor, en av landets större återförsäljare med tio anläggningar i Stockholm- och Uppsalaområdet. I märkesportföljen finns Volvo, Ford, Renault, Dacia och Mercedes-Benz.

 Han beskriver nybilskonjunkturen som fortsatt god, men att det finns en viss osäkerhet bland köparna kring teknikutvecklingen.

Hur står sig dagens laddhybrider och elbilar om tre år? Vilka bränslen anses då som klimatbra? 

– Det är många svåra frågor att ta ställning till. För den enskilda köparen är det verkligen inte lätt att navigera i debatten säger han.

Hur resonerar företagskunderna? Ratar de diesel?

– Nej, inte alls. Diesel passar bra för förare med långa körsträckor.

Hur ser de på laddbara bilar? Är bonusen viktig?

– Laddbara bilar är mycket efterfrågade. Men bonusen väger inte särskilt tungt. Företag ser mer på TCO, det vill säga på kostnadskalkylen över hela leasingperioden. Då spelar en bonus på 30.000 eller 60.000 kronor ganska lite roll. 

Så hur vill du sammanfalla marknadsläget för nya bilar?

Det är gott. Det finns en tendens till att kunderna avvaktar lite, företagen kör lite längre än tänkt på kontrakten. Delvis beror det på att leveranstiderna på många laddbara modeller dragit i väg, men det är också det att man vill avvakta och se vad som kommer i form av nyheter. 

Och för begagnade bilar?

– Den delen av marknaden är närmast överhettad . Bakgrunden är den starka euron i förhållande till kronan. Det har skapat ett enormt sug efter begagnade bilar, särskilt laddbara bilar, säger han.