Vi har förtydligat hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

En utskrift från Dagens Nyheter, 2018-11-16 08:40

Artikelns ursprungsadress: https://www.dn.se/ekonomi/motor/nytt-utspel-i-debatten-om-dieselmotorerna/

Motor

Tuff debatt om dieselmotorerna

De modernaste dieselbilarna har låga utsläpp av kväveoxider medan äldre dieslar släpper ut långt mer än de borde.
De modernaste dieselbilarna har låga utsläpp av kväveoxider medan äldre dieslar släpper ut långt mer än de borde. Foto: Lasse Swärd

Det pågår en tuff och stundtals förvirrande debatt om dieselmotorernas utsläpp i Europa. I veckan gjordes nya utspel.

Jacques Wallner
Rätta artikel

Det började på måndagen. Bilfabrikanternas europeiska organisation, ACEA, släppte en rapport som berättar att den modernaste generationen dieselmotorer har låga utsläpp.

De 270 nya dieselbilsmodeller som typgodkänts under det senaste året enligt den modernaste utsläppsnormen, Euro 6d-Temp, släpper alla ut mindre kväveoxider än vad normen stipulerar.

Detta enligt testmetoden RDE, mätning som sker vid verklig körning. De flesta av bilarna klarade sig till och med under nya tuffare utsläppsgränsen som blir tvingande från januari 2020.

Erik Jonnaert, generalsekreterare för ACEA, hävdar att de nya dieslarna kommer hjälpa städerna att uppnå sina luftkvalitetsmål. Därutöver understryker han att bilfabrikanterna ser dieslarna som viktiga för att minska utsläppen av koldioxid.

"Det är viktigt att vi stoppar demoniseringen av dieslarna", kommenterar han.

På tisdag kom en replik från Transport & Environment, en lobbygrupp för smartare och renare transporter i Europa. Detta under rubriken: "Den smutsiga dieselskammen - gör något åt luftföroreningarna nu!".

"För litet har gjorts på nationell- och europeisk nivå för att göra något åt den befintliga flotta av mer än 43 miljoner äldre nedsmutsande dieselbilar och skåpbilar som nu finns på Europas vägar".

Särskilt dessa äldre dieselfordon som släpper ut mer än vad de borde göra.

Mot bakgrund av detta så uppmanas EU och dess medlemsländer att vidta fem åtgärder:

* Se till att göra något åt de 43 miljonerna smutsiga dieselfordonen och stöd nya, renare fordon.

* Koordinera återkallelserna och åtgärdandet av dieslar och förhindra att de exporteras österut utan att ha åtgärdats.

* Se till att de åtgärdade fordonen testas av oberoende instans i verklig trafik för att se att de uppfyller utsläppskraven.

* Skapa en fond, EU Clean Air Fund, och se till att industrin ger rejäla bidrag till denna.

* Förstärk det europeiska regelverket för fordons utsläpp och testande. Ge stöd för ett skifte och investera i nödvändig infrastruktur för detta på nationell nivå.

Dieseldebatten tar inte slut med det här ... Men det gäller att hålla isär olika generationer av dieselmotorer; ju äldre desto smutsigare.

Läs även: Lasse Swärd: För sent ska avgassyndarna vakna 

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.

Kommentera artikeln

I samarbete med tjänsten Ifrågasätt erbjuder DN möjligheten att kommentera vissa artiklar. Håll dig till ämnet och håll en god ton. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.

Ⓒ Detta material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt